NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-01
Skrivet av: PeO Åstbom skrivet 2004-08-28, 21:32
Lennart; detta om Erland Stensson och dennes ättlingar var även för mig intressanta uppgifter. Du nämner att Mats Jacobsson - bördig från Vikene - skulle ha haft en son Erland. I vilket sammanhang har du sett spår efter honom.
Dessutom har jag svårt att bestämma troligt födelseår för Mats son Per. Det dör en Mats Persson i Byn cirka 1740-09-21 i en ålder av 86 år (Dödboken) vilket ger ett födelsår runt 1654. Visserligen behöver denne Mats vara son till Per M. men det finns ju en möjlighet. Dessutom dör det en kvinna 1696 i en ålder av 70, vilken är antecknad för att vara hustru till en Per.
Finns där en Per som jag inte har sett?
 
Per Matsson byter ju också jord med en Olof Ersson i Vikene (fjärdingsman?).
[Ur Jösse härads dombok - 1664 7, 8 och 9 Novembris:
Näst bewilliades Oluff Erichsson i Wijkenne i Brunskoug soch Rättens fasta på 1/8 ibm  
iämpte 24 Rdr för 1/4 i Byyn, han haffwer bytt med Per Mattsson i Byyn som hade ärffdt efter  
sin fadher Matthes Jacobsson i Wijkenne, lijka som Oluff hade erffdt sin 1/4 i Byyn efter sin  
fader Erich Persson.]
Jag undrar om du har sett något bevis på släktskap mellan Per Matsson och Olof Ersson?
 
Du refererar till Ingvar Dahls avskrifter av skatte-/mantalslängder tidigare. När det gäller Rommenäs i Östervallskog och Grels faster Ingeborg Stensdotter, så finns där sedan tidigare en Sten Rasmusson. 1620 köper Måns och Rasmus Mårtensson enligt köpeavtal hela gården Byn.
[För alle gode män thetta Breff händer förekommer Bekänner jagh migh Tideman Pedersson lagmans Domhafvandes i Wärmelandh på then Edele och Wälbördige mans vägnar Mathias Soop till Mälsåker att efter Guds Börd MDCXX then 21 Julij Jagh laga ting hölt med almogen aff Jösse Häradh i Wagga. I närvahro wåhr nådige Furstes och Herres Härtigh Carl Philips trötjänare och befallningsman öfver Wästra Sysslan Erligh och Wälachtat Päder Olsson till Biörnö kom för rätta beskedeligh man Måns Mårtesson och Rasmus Mårtesson i Byn i Brunsko socken och gaff tillkiänna att the haffer kiöfft och ärfft allan gården Byn.
Förtsa haffwa de kiöfft af Måns Giörliksson hans Dell och Jordepart i Byn för Tio Koppar. Ithem haffwa de kiöfft aff Nils Håkansson i Grän och Nils Andersson i Kölby boendes i Westergiötlandh theras Dell och arfferlott the åtte i Byn för åttatijo S. Daler och effter the bekiände sama penningar och koppar till fyllest och i goda redo bekommit haffwa så att the ganska väll åtnödges, afhände the fcrdenskull sig och alla sina efterkommande arfvingar ochh tillegnar förmälte Mårtesson och Rasmus Mårtesson samma Jordapart till Evärdeliga ägo oklandrat niuta, bruka och behålla i Huus och Jordh, i Åker och Äng, i Skog och Mark, i Fiske och Qvarbfall, som ligger i Lerholds forss, så att the äger nu medh thett, som de Både ärftt och kiöfft hafwa, allan gården i Byn, inthe undantagandes, som ther ligger och aff urminnes med Rätta thill legat haffwa. Och är samma gårdh efter Svergis laagh lag buden och lag stånden, effter som Sveriges laagh utwisar. Och thessa 12 gode män såtho i Rätta ähr här fasta ått, att thetta så lagligen å tinget gjort ähr. Amund i Dröxnäs. Päder i Skärmnäs, Rasmuss i Älgå, Rafwall i Kälsmoss, Anders i Föske, Christoph i Gullesbyn, Elof i Höffnes, Anders i Strand, Matts i Lånvak, Mats i Hälleböll, Gunnar i Krokeböll och Päder i Sund. Till visso att så i saning ähr, under mitt sampt Härads sig netett. Actum ut supra.](Hämtat ur en avskrift rörande gamla köpebrev och dylikt från Brunskog av Anders Tholén).
Är Sten Rasmusson en son till Rasmus Mårtensson? Åldersmässigt är det svårt att få det gå ihop.
 
Många vänliga hälsningar från PeO