NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-15
Skrivet av: Margareta Carlgren skrivet 2003-03-31, 07:52
Hej Lennart
 
Tack för det utförliga svaret!
Ja, något lurt är det med Elof. Han leker kurragömma med oss. Kan det vara så att prästen skrivit fel namn i födelseboken? Har hört att sådant förekommit, eller är det så att Olof egentligen skall vara Elof. På de ställen, vigselbok och husförhör i Boda, jag hittat Elof står det hela tiden Gullesbyn som födelseplats.
Vidare tycks det mig lite märkligt att Jon och Dordi skulle komma till Krogstad i så hög ålder om de inte hade någon ”anknytning”. Men som du skriver det hade varit bra med mer under fötterna.  
Du skriver inom parentes, om jag tolkar rätt, att Marit hette Nilsdotter!? Kan det vara en hint om att något är fel där?
Ser i Svars katalog att det är lite glapp i Gilbergas  husförhörslängder så det kanske inte är lätt att följa upp de andra barnen heller. Skulle dock vara roligt att veta vad som hände dem, ifall det till slut ändå på något sätt visar sig att Elof hör till familjen. Finns det, som du vet, några andra böcker för Gilberga man kan leta i för att täppa igen glappet i husförhören?
 
Hälsningar
Margareta Carlgren