NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-15
Skrivet av: Lennart Eriksson skrivet 2003-03-21, 18:14
Hej Gösta!  
 
Mina uppgifter här stämmer inte helt med dina, men det är ändå mycket som talar för att det är personerna i din fråga, så jag väljer att lägga in detta svar till dig, om det senare skulle visa sig att det är fel är ju ingen större skada skedd.
 
Det föddes en Britta Pålsdotter 1 november 1729 i Brunskog (vilket stämmer nästan perfekt med åldersuppgiften i dödboken). Föräldrar var Pål Göstasson och Britta (Böret) Nilsdotter i Fösked. [C:1 s.334]  
De gifte sig 30 maj 1714 i Boda (S). Pål var från Olserud och Britta från Grimstad i Boda.
 
Pål Göstassons hustru Britta Nilsdotter dör i barnsäng 17 februari 1735 i Fösked, 43 år, begr. 2 mars.
Pål gifter om sig 3 november samma år med en Karin Kristoffersdotter från Fösked.
 
Pål Göstasson dör 11 juni 1763 i Hungalsvik Ny, ålder 87 år. Han uppges vara född i Olserud, Boda av Gösta Jansson och Sigri Pålsdotter.
Pål Göstassons andra hustru Karin dör 1771 i Ny och det uppges att hon varit född i Fjäll, Mangskog. Ålder 80 år.
 
Det står i Arne Arnessons dödnotis 1784 att han varit gift med efterlevande Britta Pålsdotter i 31 år, räknar efter och kommer fram till att de gifte sig 1753.  
 
Då jag kollar Arvikas vigselbok finner jag detta: Arne Arnesson, dräng från Mellbyn och pigan Britta Pålsdotter från Rud, vigdes 9 december 1753 i Arvika.