NULL Skriv ut sidan - Brunskog

Anbytarforum

Titel: Brunskog
Skrivet av: Tore Vassdal skrivet 2015-10-15, 15:50
Søker etter foreldre og søsken og evt. besteforeldre til to svensker, trolig brødre, som kom til Hurdal i Akershus, Norge, rundt 1870:
August Josefsen (Josephson) Berg, født  07.12.1846, og Olaf (Oluf) J.B.  f. 06.12.1844, begge fra Värmland, og trolig fra Lerhol i Brunskog.
Når Emanuel Josefsen Berg og Emma J.B. dukker opp som faddere til et dåpsbarn i Hurdal i juli 1877, gjetter jeg at det kan være søsken på sommerbesøk fra Sverige.
Hvis noen har opplysninger å gi meg om aner bak noen av disse, skal jeg sette pris på det.
 
Det ser ut for at begge guttene hadde fått opplæring hjemme for arbeid med tre (snekkere, tømrere, kanskje med arbeidserfaring fra et sagbruk tilknyttet et glassverk i Värmland?). Olaf hadde med seg attest fra «sagmester Svartengreen».  
August fikk arbeid på sagbruket til Hurdal Glassverk og ble selv sagmester der - til han døde i 1892. Olaf arbeidet først på en kornmølle tilknyttet glassverket, trolig hos møller Olaf Blom, som også var kommet til Hurdal fra Brunskog.  
Siden flyttet Olaf til Østre Toten og tok annet industriarbeid der, til han døde av en hjernesvulst det samme året som August.
(Det meste av mine opplysninger har jeg fra kirkebøker for Hurdal og Toten)
Tore V