NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-13
Skrivet av: Josef Taalbi skrivet 2005-09-15, 16:59
Hej! Jag söker information om bonden Lennart Larsson i Backen, Bro (S) född omkring 1671 och Elsa Gabrielsdotter född omkring 1672 i Bro (S). De fick åtminstone barnen Per Lennartsson (född 1706), Karin Lennartsdotter (född 1713), Gabriel Lennartsson (född 1719) och Jonas Lennartsson(född 1723.
 
Sonen Per, gifte sig med Malin Amundsdotter född 1721-5-23 i Myskedalen, Bro (S), dotter till Amund Nilsson, född 1684 och död 1721 i Didrikstorp, Ed (S) och Annika Svensdotter, född 1690 i Myskedalen, Bro (S) och död 1760 i Didrikstorp, Ed (S). De fick barnen Birgitta Amundsdotter (född 1715), Olof Amundsson (född 1718), Sven Amundsson (född 1723), Nils Amundsson (född 1725), Sara Amundsdotter (född 1728). Den sistnämnda gifte sig med Lars Enhörning, stamfader till släkten Enhörning som också omnämns på andra ställen här på Anbytarforum.
 
Annika Svensdotter var i sin tur dotter till Sven Nilsson, född 1645 i Bro, och död 1720-6-8 i Myskedalen, Bro (S).  
 
Jag har tyvärr inte haft tillgång till mantalslängder el. dyl., som skulle kunna bringa klarhet i dessa personers ursprung, utan baserar dessa uppgifter på husförhörslängder, födelseböcker samt uppgifter som finns på www.familysearch.com. Därför skulle jag mycket gärna ta emot upplysningar om släkternas ursprung.  
 
Namnen som figurerar (Lennart, Amund och Gabriel) är för övrigt tämligen ovanliga i mina ögon, som främst har anor från Norrland. Är det befogat att tro att t.ex. Amund Nilsson är av norskt ursprung, eller att Lennart Larsson skulle ha vallonskt påbrå? Namnet Lennart figurerar, har jag noterat, t.ex. i den värmländska vallonsläkten Touffar (Toussaintsson). Men det är ju bara spekuleringar... Tack i förhand.
 
MVH Josef