NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-09
Skrivet av: Peter Pettersson skrivet 2004-04-19, 22:16
Hej.
Jag har fått ett problem som jag gärna skulle vilja få ett råd hur jag ska tolka.
Jag har en ana Maria Persdotter som levde sitt vuxna liv i Södra Örrud i Södra Ny socken. Där står att hon är född i Bro 1746. Hon har en far som heter Per Andersson i Norra Örrud f. 1710 i Botilsäter. Han bor på sin ålders höst hos Maria. Marias mor är Kjerstin Andersdotter f 1712  Maria har också en bror Per f.1748. Så långt är allt gått och väl.
När jag sen söker Marias födelse i Bro finns hon inte med 1746, en annan Maria född på Nolby men hon har inte rätt föräldrar.
När jag läser igenom husförhören A1.1-3 finner jag en familj med Per Andersson f1720 i Botilsäter, hustrun Kjestin Persdotter f 1715, sonen Pehr f 1750 och dottern Maria f 1753. i födelseboken står Maria född i Kyrkebacka av Per Andersson och Kjerstin Andersdotter. I A1:3 står att fam flyttar till Na Örrud.
Min fråga är. Kan man lita på att jag är på rätt spår när inte en siffra stämmer mellan Bro och Södra Ny men namnen, åtminstone förnamn samt anteckningen att de flyttar till Na Örrud.
Familjen har ochså bott i Veningen i Bro jag undrar finns det någon som vet var det stället låg, likaså Kyrkebacka var fanns det eller de kanske finns fortfarande kvar.
 
Tacksam för ett råd hur jag ska behandla problemet.
 
Peter pettersson