NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2014
Skrivet av: Tormod Thoresen skrivet 2012-10-08, 09:50
Hei.  
Leter i pmrådet Blomskog for å finne min ane Jon Persson født i 1748.  
 
Han giftet seg med:  
Annika Eriksdatter født 31.12. 1756 i Sillerud sogn , like ved Årjang i Värmland i Sverige. Hun gifter seg med Jon 27 desember 1778. Hun fikk morgengave på 10 lodd silvfer. Noe som var helt vanlig på den tiden.. Dette står på vigselen i Sillerud C:6 , side 42.Det stod ved vigselen at han kom fra Mon i Blomskog.  
 
Nå finner jeg ikke denne Jon født i Blomskag. Men ved hans død 25.8.1797 bodde de i  Hønungstaka på Sillerud. Han og kona fikk flere barn.
 
Jeg har tidligere fått god hjelp av flere bl.a. av Kjell Croné. Han  finner han ikke i husførhøret i Blomskog 1771 . Han burde finnes et sted på sidene: 547 - 553. Familien Per Algotsson finnes på side 276. Der var det ingen Jon.  
Verken jeg eller andre har funnet ut hvor han ble født. Det kan godt være at han bodde i Mon i Blomskog da han giftet seg med sin Annika.  
 
Det er registrrt et bouppteckning etter Jon i året 1797 side 2101. Det var det Kjell Croné som fant. Han fant ikke noe slikt etter Per Algotsson i 1799.  
 
Det eneste mulige er å sjekke er kanskje  at det foreligger et bouppteckning etter Jon , som Kjell skriver forann her.
 
Er det noen som har tilgang til det?
 
Kanskje det kan stå når og hvor han ble født?
 
Stig Blom har også prøvet å hjelpe til her, men min Jon er født utenfor Blomskog Sokn.  
Noen som har tips?  
 
mvh  
Tormod Thoresen  
Drammen