NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2013
Skrivet av: Barbro Johansson skrivet 2012-11-04, 19:28
Hej!  
Jag forskar om min morfar Karl Hane f. 1870 och min mormor Maria Hane (Jansdotter) f. 1870 i   Bjurtjärn (Örebro län). Nu håller jag på med Marias gren och har kommit ner till Åsjöhyttan i början på 1700-talet. Där har det uppstått ett problem. Det gäller mina anor Lars Carlsson och hans hustru Lena (Helena) Håkansdotter. I vigselboken C:1 s. 238 finns deras vigsel 11/10 1708. När man sedan tittar i hfl AI:1 s. 23, finns i Sågen: Nils (Pärsson), hust. Elin och dotter Lena (gift). Nere i marginalen till vänster finns Lars Carlsson, hust. Lena och modern (Annika Bryngelsdotter).
 
Nu till problemet: Lars Hustru Lena heter ju Håkansdotter, men hennes far heter Nils! Hon borde väl heta Nilsdotter i så fall? Har modern Elin varit gift tidigare eller är Lena född oä? Jag har hittat på nätet Jordebok 1701, bergskronotorpare Bjurkärns socken, Sågen 1688/1-1. Där finns en Håkan Gunnarsson gm Elin Larsdotter. Är hon den hustru Elin, som är gift med Nils Pärsson och är dottern Lena Håkans dotter? Nils Pärssons hustru Elin Larsdotter föds c:a 1660 (åu) och dör 22/3 1724. Finns det några uppgifter om, när Håkan Gunnarsson föds och dör, vilka som är hans och Elin Larsdotters föräldrar och varifrån de kommer? Om inte Håkan Gunnarsson är far till den Lena Håkansdotter, som är gift med Lars Carlsson, hoppas jag få tips om vem det }}skulle kunna vara.
 
Tack på förhand,
Barbro