NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-21
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2007-09-10, 18:46
Hej Lasse!
Jag såg också det när jag tittade efter (fol. 288), men det framgår att han var snickare. Stället som står skrivet före heter Råbäck, direkt efter finns en backstuga som benämns Kockelbäcken, och efter din familj så kommer en familj till, därefter Gatan, samt några backstugusittare, därefter kommer min farmors farfar och hans familj under Kockelbäcken.
 
Farmor har berättat att det var en väldigt liten torpstuga de bodde i och att den inte finns kvar, däremot är ett ganska nytt fritidshus byggt på platsen. Namnet lär ha kommit av bäcken som rinner intill, farmor har berättat att de som barn fick gå ner till bäcken med en mjölkkanna till en gumma som bodde i en stuga längre bort som var sjuk, och som barnen inte fick gå in till pga detta. Det sägs att hon satt och rökte pipa vid köksspisen med spisluckan öppen.
Det ska finnas en ganska stor bondgård i Nolås vet jag, som finns kvar idag.
 
Kockel antar jag är dialektord för Knöl, dvs. Knölbäcken
 
Jag gjorde en liten sammanställning av familjerna i Kockelbäcken (jag har endast skrivit familjefäder, samt uteslutit inhysesfolk):
 
Ställen i Nolås
Bjurtjärn husförhörslängd AI:27 1896-1900
fol. 283
Nolås 1/4 mtl
F.d. Bergsm. Anders Olsson f. 23 30/5
 
Nolås 1/16 mtl
Bgsm. Alfrid Johansson f. 70 24/4
 
fol. 284
Nolås 1/32 mtl.
Bergsm. Anders Gustaf Sakrisson f. 31 3/6 Visnum
 
fol. 285
Nolås 1/64 mtl.  
Bergsm. skom. Abraham Nyvelins f. 45 21/3
 
Nolås 1/64 mtl.
Bergsm. Karl Johan Jonsson Finne f. 42 10/10 K-ga
 
Nolås 1/8 mtl. eges af Alkvetterns aktiebolag
Bruk. Per Gustaf Strömberg f. 63 28/2 Linde
 
fol. 288
Nolås Råbäck
Torpeg. änkl. Karl Fredrik Petersson f. 46 3/12
 
Nolås Kockelbäcken  
Backst. enkl. Erik Almstedt f. 19 6/6
 
Okänt ställe
Snick. Karl Larsson f. 41 26/6 fs.  
 
Arb. Nils Gustaf Eriksson f. 70 26/9
 
fol. 290
Nolås Gatan
Backst. Anders Vilhelm Andersson f. 50 25/12 Lungsund
 
Arb. Karl Emil Andersson Nordström f. 77 17/10
 
fol. 291
Backst. enkl. Peter Karlsson Ström f. 29 3/4
 
Backst. Fredrik Olsson f. 33 8/2
 
Backst. pig. Lovisa Larsdotter f. 61 20/2
 
fol. 292
Nolås Kockelbäcken
Inh. Karl Johan Andersson Götberg f. 48 30/10 ofärdig i ena handen (detta kom sig av att han jobbade på sågen i Alkvettern och sågade sig i handen).
 
Då det står mantalsstorlek på vissa hus kan man eventuellt utröna vilka ställen det är. Man kan också följa folk i mantalslängder o. dyl. och se vilka som haft gården. Med hjälp av mantalsuppgifterna kan man sedan utröna vilken gård det är fråga om.
Förhoppningsvis kanske fler är intresserade av att försöka kartlägga lite torp och gårdar runt Bjurtjärn.
 
Hoppas att det inte gjorde något att det blev långt!  
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net