NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-21
Skrivet av: Ulf Widén skrivet 2002-12-18, 13:01
Hej, 
det här här fösta gången jag använder mig av detta forum och jag är nybörjare inom släktforskning, men har ett brinnande intresse för detta. 
Eftersom jag tillbringat somrarna under barnaåren i min mors föräldrarhem Kojnäset(vid sjön Vilången),Bjurtjärn så känns det naturligt att börja med dessa anor. Torpet(numera 2 hus) har funnits i släkten, så långt jag kan finna det i kyrkböckerna. Vid den tidigaste noteringen jag hittat, var det tvillingen Catharina Månsdotter f1790-03-10, Wilångstorp och gift med Lars Pettersson f1779-05-23, Sörby. Catharinas anor kommer från bla makarna Olof Olofsson 1697-1771 och Annika Påfvelsdotter 1710-, vart dessa levde kan jag dessvärre inte tyda. På Petters sida kommer jag till Lars Olofsson 1704-1773, från Sundstorp och Britta Nilsdotter1704-1773 vars ursprung jag inte hittat. 
Är det någon som har tips på hur jag kan fortsätta att forska för att få lite mer kött på benen. Det mest intressanta är att kunna hitta lite historia kring trakten och personerna eller om jag kan få kontakt med någon som vet mer.
 
Hälsningar Ulf Widén