NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-26
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 2001-01-19, 19:44
Hej Anna-Lisa
 
För det första vill jag tacka för tipset om en länk mellan Bjurtjärn och Grythyttan, sådana är ofta svåra att belägga. Jag letar i princip efter alla som kan härledas till 1600-talets Bjurtjärn, så jag tackar.  
 
Sedan är ju Grythyttans dödbok på 1700-talet en guldgruva med sina ibland detaljerade livsbeskrivningar. Jag vet, jag är själv ättling till en som flyttade från Bjurtjärn till Grythyttan och gifte sig där.  
 
Nu till Sven i Säfby by.  
Först att Brita Persdotter var syster till Annika Svensdotter. De skulle i och för sig teoretiskt kunna vara halvsystrar. Eller kanske Brita ska heta Svensdotter. Finns det mer än ett belägg på hennes namn? Brita bodde med Jon Nilsson i Trehörningen? Det borde kunna finnas fler belägg, som ger hennes rätta patronym?
 
Låt oss anta att det är rätt att de är döttrar till Sven. Dödbokens uppgift att Annika är från Bjurtjärn får man väl anta att den är korrekt. Nu anges fadern vara Sven Persson, medan jag misstänker att det kan vara en Sven Andersson. Kan vi komma runt det? Svårt att säga, tidsavståndet mellan uppgiften i Hällefors dödbok 1737 och Sven Andersson, som avled 1688, är onekligen stort. Så det verkar inte så omöjligt att uppgiften kan ha blivit fel i Hällefors ca 80 år efter Annikas födelse och på geografiskt avstånd dessutom.  
 
Så strängt taget måste nog dödboksuppgifterna tas med en nypa salt, även ortnamnet kan vara missuppfattat eller förvrängt. Å andra sidan är den uppgiften allt vi har att bygga på.  
 
En möjlighet kunde ju vara att det är Sörby i Bjurtjärn som avses, upptaget vid Herrnäs. Men Sörby upptogs av Arvid Jonsson från Herrnäs, och delades sedan mellan sönerna Sven Arvidsson och Ivar Arvidsson. Men dessa gifte sig runt 1680, så det passar inte in i tiden.  
 
Om vi letar efter Sven i Bjurtjärn på 1650-talet så finns det bara två möjligheter: Sven Persson i Bresätter (som ibland kallas Högskog) och Sven Andersson i Säfviken. Sven Perssons i Bresätter hade hustrun Karin. Men den sökte Sven skulle enligt dödboken ha haft en hustru vid namn Marit Nilsdotter.  
 
Sven Andersson i Säfviken hade en hustru som hette Marit (1650-talets mantalslängder)!
 
Det skulle vara roligt att titta i dödnotisen om inte Säfby by trots allt kunde vara Säfwijka, alltså att b ska vara w, y och ij ser ju nästan identiska ut i handskrift, det andra b kunde vara k (båda har ju uppåtstapel) och sista y skulle vara a. Tja, svårt att säga innan man vet hur det ser ut.  
 
Säfviken upptogs 1641, brukades först av Östen (1641 - 47), kanske samme Östen som finns i Bjurtjärn 1626. Näste brukare är Anders Östensson (1647 - 50), som bör vara son till företrädaren.  
Sedan följer Sven Andersson, som rimligen inte är son till Anders Östensson (som en ren gissning kanske till Anders Olofsson i Ullvettern).  
Sven blir nämndeman 1675 och kallas konsekvent för Sven Andersson. Vid tinget okt. 1688 är han angiven död.  
 
En sak kan jag klara ut i alla fall. Sven Andersson finns inte i Bjurtjärns dödbok eftersom han avlider innan den äldsta bevarade börjar. Det finns dock en annan Sven, som avlider 1697, med åldersuppgift född 16(43). Det är Sven Nilsson, som tillträder i Säfviken på 1680-talet, möjligen Sven Anderssons måg, men senare omgift med Karin Eriksdotter från Losseby. Säfviken delas mellan Sven Nilsson och en Johan Johansson.  
 
Ja, det finns ingen säkerhet att nå här tror jag. Men det är så långt vi kommer antagligen.  
 
Hälsningar
Bengt