NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-11
Skrivet av: Kent Lindkvist skrivet 2000-04-04, 22:56
Hej Anders och Bengt.
Tack för uppgifterna om Maria Eriksdotter från Björkeberg. Det var åtskilliga nya personer att mata in i datorn. Vi är ju tydligen släkt, Anders. Jag har fem generationer till Maria Eriksdotter, och du har sju. Vi är kanske släkt på närmare håll så jag skall räkna upp mina mellanled:
Ellen Lindkvist, född 1915 i Bresäter, Bjurtjärn. Min mor.
Axel Eriksson, född 1871 i Brevikstorp, Bjurtjärn. Min morfar.
Anna Maria Olovsdotter, född 1828 i Ullvettern, Bjurtjärn. Min morfars mor.
Sara Jonsdotter, född 1798 i Ullvettern, Bjurtjärn. Min morfars mormor.
Maria Eriksdotter, född 1763 i Björkeberg, Bjurtjärn. Min morfars mormors mor.
Det skulle vara intressant att få veta hur du är släkt med dessa personer, Anders.
 
Bengt: Jag börjar se nu vilken betydelse din forskning har om de första som bodde på de olika gårdarna i Bjurtjärn. Det måste vara väldigt många Bjurtjärnsbor som har gemensamma anor.
Min mormor och morfar hade båda till exempel Jon Jordansson och hans båda hustrur och  Lars Staffansson bland sina anor. Sven Persson i Bresäter får väl räknas dit om han var far till Bengt och Per Svensson i Ullvettern. Du har kanske mera upplysningar om Svenssönerna. Det verkar finnas någon koppling till Carlstorp också.  
Du skriver den 3 februari om Per Persson i Bjurtjärn som dömdes till döden för stöld ur kyrkans förråd. Vad hände med honom? Blev han benådad eller verkställdes domen?
Har andra dödsdomar verkställts i Bjurtjärn?  
Jag har tack vare all hjälp jag fått genom anbytarforum fått flera generationer till på varje gren men det är ju så att man aldrig blir helt färdig, och det är väl tur. Tack för alla bidrag.
 
Hälsningar
 
Kent.