NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 1999-11-30, 22:28
Hej Kent!
 
Tack för kommentaren. Nu börjar det klarna vad gäller folket i Äsplund, Stockviken och Näs. De gårdarna ligger ju i ett område som en egen liten ö mellan sjöarna.  
 
1) Först Hindrik Folkessons första hustru. Hon uppges 1720 i DB ha hetat Karin Olofsdotter, död sedan femtio år. Hon har kanske med Roglanda att göra.  
Jag har två tidigare notiser, vars innebörd jag inte har helt klar för mig. I Karlsk. DB nov. 1661, där det står något i stil med: ”Näst bleff  Oluff Jonsson i Rollanda tilldömbd att ge stuv ifrån sigh till sin stiuffdotter h. Kerstin/Karin (? svår-läsligt) Bengtsdotter i Ståckewijken för arff effter hennes sahl. modher, en klädes, en filts och en aff (?) skin kiortlar såsom och en klädhes Linnetröija, och ware sedan frij för allt annat.”  
Går man till mantalsl. vid den här tiden så är Måns Svensson i Stockviken gift med en Karin, gifter om sig 1663 med en Kerstin Jonsdotter från Kristinehamn. Hindrik Folkessons hustru heter Karin år 1659. Och längre norr ut i Norra Stockviken, även kallat Stockvikstorp, sitter Eskil Persson, son till Per Simonsson i Roglanda. Hans hustru heter Karin, men kallas i en senare DB-notis Karin Gunnarsdotter. Så, vem är egentligen Olof Jonssons styvdotter?
I Karlsk. DB juli 1660 finns också en kryptisk passage: ”Näst Oloff Joensson i Rålanda hade icke allenast mästeparten uptagit, uthan ock annars ärfwe och inlöst ther i Rålanda, tillijka medh sin hustru och maka, Kirstin Anders dr. ther medh be-te Oluff kom tvådelen och henne Kirstin tridingen altså hennes triding fallin Barnen till arffs: så erkende Rätten mehrbe-te Oluff råda hafua hooss och när sigh Brodersonn Eskill Joenson som han hälst will och åstundar på sin tuädel och Barnen Johan och Joger böra låta sigh benögia medh sin  sal. moders Treding, att the andra syskonen unna them sin deel ther uthi, alt effter ther 29 och 9 Cap. Jord...”
Tja!?
 
2) Var fanns Karl Nilsson och Stina Larsdotter 1764 - 1772 innan de flyttade till Äsplund? Det vet jag inte. Eftersom Stina var från Kråkelund i Karlskoga, har du letat i Karlskoga fb. kring 1767 (och 1770 25/8, eller vet du var Nils var född?) ?   Äsplund ligger ju annars nära Lungsund och Varnum.  
 
3) Peter Olsson i Äsplund var ju född ca 1732, jag har inte sett födelsenotisen, men Olof Nilsson i Äsplund har en son Peter i hfhl. 1738 och 1741 och den gifte Peter Olofsson finns under Olof Nilsson i hfhl. 1758 - 62, så det finns ingen större anledning till tvekan om släktskapet. Förresten ser jag att giftermålsnotisen för Peter från 1756 26/12 bekräftar att han är hemmahörande i Äsplund, så det är ingen tvekan alls.  
 
4) Nu kommer vi till Näs:  
Catharina Johansdotter är född 17(01) efter åldersuppgiften och står född 1702 i hfhl. 1758 - 62. Hennes man Nils Carlsson och hon finns också på just Johan Hanssons brukningsdel i Näs (det var fyra gårdenheter i Näs). I kommunionslängden 1711 - 18 har Johan Hansson just en dotter Catharina och när Catharina gifter sig 1723 är hon från Näs där Johan Hansson är den ende Johan, så det är inte öppet för tvivel att Catharina är Johan Hanssons äldsta barn, trots att hon saknas i födelseboken. Den lotten är hon för övrigt inte ensam om vid tiden runt 1700, det finns ett antal personer som måste vara födda i Bjurtjärn som inte har antecknade dop.  
 
Catharinas man Nils Carlsson uppges vara från Åsjöhyttan. I kommunionslängden 1719 - 25 finns en liten anteckning i marginalen under Åsjöhyttan intill Lars Carlssons hushåll: ”Nils Carlsson, hust., dott Anika. ”  Nils Carlsson och hustru Catharina har mycket riktigt en dotter Annika, född 1724 16/9, fast i Näs.  Så man kan utgå från att Nils är bror till Lars Carlsson i Åsjöhyttan och son till Carl Persson i Åsjöhyttan och dennes hustru Annika Bryngelsdotter.  
 
Carl finns i mantalslängderna för Åsjöhyttan från senare delen av 1670-talet. 1690 nämns att Carl Persson resterar utlagor för åren 1684 - 89. I Karlskoga DB mars 1690 nämns att skomakaren Christopher Gabrielsson vill betala av sin salig fars skuld till Carl Persson vid Åsjöhyttan. Carl avled efter mantalslängderna i intervallet 1698 - 1700.
Annika Bryngelsdotter, född 16(47) (åu).  I Karlskoga DB maj och okt. 1684:  Hustru Annika Bryngelsdotter i Åsjöhyttans Bryngelstorp åberopas som vittne i ett mål.  
Annika är uppförd som änka vid Nya Åsjöhyttan eller Sågen 1700 - 1708. Sistnämnda år gifter sig sonen Lars Carlsson och fortsätter bruket. Lars är född 16(81). En yngre syster till Lars, Britta, upptas i födelseboken 1693. Annika Bryngelsdotter begravs 3/5 1724.
 
Annika måste vara dotter till Bryngel Bryngelsson i Åsjöhyttan och hustru Ingrid. Bryngel är torpare vid Åsjöhyttan från 1639 till slutet av 1650-talet enligt mantalslängderna. Hustrun Ingrid är uppförd som änka under större delen av 1660-talet.  
I Karlskoga DB:  mars 1645: nämns Bryngel Bryngelsson i Åsjön i tvist om sjöängarna vid Åsjön.
sept. 1647:    Mårten Drosts andel i Åsjöhyttan utmäts hos bl.a. Bryngel Bryngelsson.  
nov. 1654:  Östen Månssons hustru Karin Bryngelsdotter i Åsjöhyttan och systern Britta Bryngelsdotter krävde av deras svåger resp. bror Bryngel Bryngelsson penningar som han ska ha uppburit för deras arvjord i Högstakan av farbrodern Sven Tholsson 27/10 1639. Bryngel är alltså son till en Bryngel Tholsson i Högstakan, som jag inte vet var det ligger.  
 
När det gäller Näs är Johan Hansson, 16(69) - 1736 20/3, gift med Kerstin Svensdotter, 16(81) - 1758 22/7. Johan  är son till Hans Persson i Näs och hustru Karin Eriksdotter, Hans i sin tur är son till Per Stensson i Näs, son till Sten Persson i Näs, son (antagligen) till Per i Näs i slutet av 1500-talet.  
Jag har sammanfattat en del kring gården Näs i svar till Christina Backman den 25 maj här i Anbytarforum under Bjurtjärn.  
 
Kerstin Svensdotter är möjligen (obs obs) dotter till Sven Svensson och hustru Helena Larsdotter i Nya Åsjöhyttan.  
 
Hälsningar
Bengt