NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30
Skrivet av: Kent Lindkvist skrivet 1999-09-20, 22:04
Till Bengt Nordstrand
 
Jag har kontrollerat Erik Olofssons giftermål och funnit följande:
1758 den 18 juni gifter sig drängen Erik Olsson ifrån Nolås i Bjurkärns socken och pigan Maria Persdotter från Brattbäcken.
Morgongåva 30 lod.
Nu blir det lite klarare. Brattbäcken är väl det torp, som ligger på höjderna mellan Bregårdsskogen och Knapped ? I husförhörslängden från 1757 finns i Brattbäcken:
Per Nilsson född 1709 och hustru Annika också född 1709. Hennes födelseår senare överstruket med noteringen död. Flera barn noterade, bland annat dottern Maria med födelseår 1742. Kan det vara riktigt ? Hon måste ha varit en mycket ung brud ! Jag har sökt i födelseboken för 1741 och 42 men inte hittat något som kan stämma.
 
Vad gäller Peter Andersson från Äsplund så är det helt rätt att han är ättling till Hindrik Larsson. Peter Anderssons far var Anders Henriksson (1764 - 1812) i Äsplund. Hans mor var Katarina Karlsdotter född 1767 i Äsplund. Farfar och farmor var Hindrik Larsson och Kerstin Ersdotter. Morfar var Karl Nilsson (1727 - 1802) i Äsplund, och mormor var Stina Larsdotter född i Kråklund 1738 och död i Äsplund 1796 den 24 mars. De sista uppgifterna kommer från A G P. Hindrik Larssons farfars far skall ha varit Folke Ivarsson i Stockviken enligt uppgifter jag fått. Där har du säkert klara besked om jag har rätt eller fel !
Var Kerstin Ersdotters föräldrar Erik Andersson och Kerstin Jonsdotter i Herrsjötorp ?
 
Hälsningar  Kent