NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 1999-07-20, 09:59
Svar till Sonja Färeby
 
Hej!
 
Tack för din reaktion på mitt svar. Det är en trevlig form för utbyte av meddelanden det här. Jag har också varit hemifrån ett tag, naturligt i sommartid. Jag har givetvis ingen åsikt om vilken Carl, som skulle kunna vara far till din Maria Carlsdotter. Mina tips är två:  
 
1. Jag föreslår att du placerar dina funderingar kring Carl i Attersta även under Närke, Gällersta socken. Vem vet? Kanske någon Närke-forskare har någonting att bidra med!  
 
2. Den yttersta möjligheten att någonsin kunna få veta något är om det finns något spår i domböckerna. Ett barn utom äktenskap förutsatte ju en förbindelse som vid den här tiden betraktades som olaglig. Det brukade därför leda till en rättslig prövning, där modern anmanades uppge vem barnafadern skulle vara. Den angivne fadern, om en sådan uppgavs, vilket ofta skedde, skulle sedan erkänna att det verkligen var han. Eventuellt fanns vittnen att tillgå. Ett sådant här ärende dök vanligtvis upp första tinget efter att barnet fötts.  
I det här fallet finns två möjligheter, som skulle kunna undersökas. Den ena är Karlskoga häradsting, som modern Stina Mattsdotter hörde hemma under. Den andra är i Närke där brottet kan antas ha ägt rum (eller?) och där i varje fall den utpekade barnafadern tydligen ska finnas.  
Nu är ju tingsprotokollen ofta tämligen tunglästa - handstilen är ofta ljusår från varje försök till skönskrift. Sedan är ju själva prosan inte alltid särskilt lättillgänglig. Men jag ser tyvärr ingen annan möjlighet att eventuellt komma längre med saken. Och någon garanti finns ju inte heller för att det finns något att finna.  
 
Jodå. Allt tyder på att vi har gemensamma förfäder i Karlskoga bergslag du och jag. Men vad jag kan se är de yngsta av dem i den generation som är födda någon gång på 1620-talet. Annars är ju alla människor släkt med varandra, om man går tillbaka tillräckligt långt. Att det räcker med ca 350 år är ju inte så illa då!
 
M v h  
Bengt