NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 1999-06-13, 11:21
Jag fick ett e-postmeddelande av en person som frågar med anledning av ovanstående inlägg om Jordan Olofsson i Boviken och undrar om det finns någon förväxling med en likbenämnd Jordan Olofsson i Bjurtjärnstorp. Här kommer huvuddelen av svaret, som jag tycker kan platsa i Anbytarforum:  
 
 
Jo, jag tror jag kan svara på hur det är med de två Jordan Olofsson.  
 
Den ene är Jordan O. i Boviken.  
Det är han som är född 1718 21/9 i Boviken, son till Olof Jordansson därstädes etc. Och som gifter sig 1745 3/11 med Catharina Nilsddotter, dotter till Nils Larsson i Ökna.  
 
Du skriver att Jordan skulle vara född ca 1709. Jag har en avskrift hemma av Bjurtjärns husförhörslängd 1758 - 62. Där har jag skrivit att Jordan är född 1719. Möjligen har du läst samma årtal som 1709? Vart och varannat födelsår i husförhörslängden är fel, när man jämför med födelse- och dopboken. Prästen har helt enkelt inte kollat med dopboken, utan tydligen bara frågat folk - Hur gammal är du? och räknat baklänges med diverse olika resultat, kan man tänka sig.
 
Den andre är Jordan O. i Bjurtjärnstorp.  
Änkan Kerstin Nilsdotter i Bjtp gifter om sig 1761 25/3 med drängen Jordan Olsson från Näs, enligt vigselboken. Det leder på rätt spår:  
 
Denne Jordan O. är född 1718 23/1, son till Olof Larsson i Näs och hustrun Annika Jordandotter. Det är sista ledet i en kedja på fyra äktenskap i Västra Näs.  
 
i) Kedjan börjar när Hindrik Larsson i Näs bildar familj, senast 1688, med Ingiäl (= Ingegerd i modern stavning) Eriksdotter. Hindrik avlider 1699 (mantalsl.). Hindrik var son till Lars Mårtensson i Näs och Marit Eriksdotter. (Se även mitt inlägg 25 maj om Näs). Vilka Ingiäls föräldrar är är osäkert.  
 
ii) 1702 12/10 gifter sig änkan Ingiäl (begr. 1708 1/5) med Olof Larsson (16(58) - 1735 11/3), son till Lars Olofsson i Smedstorp och hustru Kerstin. Lars Olofsson är son till Olof Eriksson i Ullvetterstorp. (Mer i Granvikenfilen av 19 april). - Ingiäl Eriksdotter dör i barnsäng.  
 
iii) 1709 9/10 gifter Olof L. om sig med Karin Larsdotter (16(74) - 1710, begr. 23/10, död i barnsäng), dotter till Lars Olofsson i Stackefallet, även kallat Brunnstorp, och hustru Karin Arvidsdotter.  
 
iv) 1711 2/7 gifter sig Olof L. för tredje gången, nu med Annika Jordansdotter (född 1689 14/3), dotter till Jordan Olofsson (en tredje sådan!) i Dalbäcken och hustru Segrid Larsdotter. (Mitt inlägg 30 mars om Etala berör också Dalbäcken). Ett kommande inlägg till Stina Färeby kommer att innehålla mer om denne Jordan.  - Denne Jordan Olofsson i Dalbäcken är för övrigt kusin till Karin Arvidsdotter i Stackefallet. Olof L:s två sista hustrur var alltså tremänningar till varandra!
 
Kerstin Nilsdotter i Bjurtjärnstorp:
 
far: Nils Persson (1694 - 1757) i Frövetterstorp, mor: Margitha Persdotter, född 1697, gifta 1724.  
 
ff: Per Persson (16(56) - 1729) i Frövetterstorp i första giftet, fm: Kerstin Olofsdotter ( - 1694)
 
mf: Per Larsson (16(55) - 1731) i Herrnäs, mm: Britta Enarsdotter (16(73) - 1733).
 
ff f: Per Töresson i Boviken, ff m: Bengta (Persdotter)
 
mf f: Lars Olofsson i Smedstorp (se ovan), mf m: Kerstin
 
mm f: Enar Jonsson i Herrnäs (16(46) - 1719), mm m: Marit Hansdotter (16(38) - 1715)
 
mm ff: Jon Jordansson i Herrnäs ( - 1652/3) i andra giftet, mm fm: Ingfrid Persdotter
 
mm mf: Hans Eriksson, son till Erik Hansson i Stensviken
 
Kerstins förste man var Lars Ersson (1720 - 1759) i Bjurtjärnstorp, son till Erik Månsson därstädes och hustru Kerstin Christophersdotter.  
 
Det får duga.
Bengt