NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-10
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 1999-04-19, 00:23
Kent Lindqvist har funderingar av den 16 april som gäller relationen mellan gårdarna Ullvettern, Södra Ullvettern resp. Ullvetterstorp. Var låg den ursprungliga gården Ullvettern?  
 
Den senare frågan kan jag inte säkert svara på.  
1) Ullvettern är en gammal frälsegård i bygden. Den är en av de fyra gårdar i nuvarande Bjurtjärn som finns med i jordeboken 1540. Olof i Ullvettern hör då till Varnums socken. Frälsegårdar brukades av bönder som arbetade åt någon adelsman som ägde gården. 1707 köptes Ullvettern av Claes Linroth på Alkvettern.  
Ullvettern brukades mestadels av en bonde, men från 1705 delas gården i två brukningsenheter mellan bröderna Bengt och Per Svensson. (Mer om dem vid ett senare tillfälle).
2) Hur Södra Ullvettern uppkommer ur det ursprungliga Ullvettern vet jag inte. På den ekonomiska kartan från 1885 finns hus betecknade Ullvettern på båda ställena, nuvarande Ullvetterns gård och Södra Ullvettern. Vilket läge som så att säga är det ursprungliga kan jag inte säga. Någon med god förankring i bygden borde kunna säga hur det förhåller sig.  
3) Ullvetterstorp har inte så mycket med Ullvettern att göra. Det upptogs 1579 som separat kronotorp, var kronohemman tills det skattköptes av Olof Eriksson efter 1630.
 
Hälsningar
Bengt