NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-10
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 1999-04-19, 00:18
Angående Peter Brisback frågor av den 26 mars om en del anor i Bjurtjärn från början av 1700-talet. Jag har fyllt på med litet uppgifter kring några av dem. Senast gällde det:  
Kväggestorp: Olof Nilsson med hustru Karin (föräldrar till Erik Olofsson född 1690 22/8)  
Nästa på listan är:  
Granviken: Jon Larsson f. 1666 död 1751 18/8 med hustru Ingeborg Olofsdotter f. 1683 död 1746 7/1  
 
Den nämnde Erik Olofsson i Qväggestorp gifte sig 1715 23/10 med Ingrid Jonsdotter från Granviken. Jag antar därför att det är denna Ingrids föräldrar i Granviken som Peter främst är ute efter.  Här kommer litet om det.
 
I den bifogade filen berättas om Ingrid Jonsdotters föräldrar Jon Olofsson och hustrun Segrid Persdotter i Granviken, som levde vid slutet av 1600-talet, och om deras härkomst / möjliga härkomst från gårdarna Ullvetterstorp, Ullvettern och Qväggen.  
 
Jon och Segrid är även föräldrar till Kerstin Jonsdotter, som nämns av Kent Lindqvist i ett inlägg den 15 april.  
 
Punkt 3 i den bifogade filen handlar även om Segrid Persdotters syster Cecilia Persdotter, som var gift med Bengt Svensson i Ullvettern. Bengt och Cecilia berörs i Kent Lindkvists inlägg den 16 april.  
 
Efter rekommendation i Redaktören meddelar av den 6 april bifogar jag texten i en s.k.RTF-fil, som jag hoppas kan läsas utan problem.  
 
Jon i Granviken
 (19 k)