NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-10
Skrivet av: Kent Lindkvist skrivet 1999-04-16, 19:58
Till Bengt Nordstrand
Ett hjärtligt tack för ditt snabba svar om Granviken. Jag ser på tidsangivelsen att du svarat drygt en timme efter att jag sände min fråga. Fantastiskt!
Jag har upptäckt ett par namn i ett av dina inlägg rörande Lungsund. Min mormor Matilda Smedberg var född i Rådetorp, Bjurtjärn. Min morfar Axel Eriksson var född i Brevikstorp, Bjurtjärn men hans mor kom från Ullvettern.
Du skriver om Hallor Larsson i Rådetorp, som jag känner igen från min mormors anor, och Bengt Svensson i Ullvettern. Det skulle vara någon koppling mellan dem, men jag förstod inte riktigt hur. Bengt Svenssons hustru hette enligt mina uppgifter Cecilia. Deras dotter Britta var gift med Jacob Hinnersson från Karlstorp. Har du eller någon annan läsare av dessa rader mera upplyningar om Ullvetterns gård. Numera finns ju södra Ullvettern och Ullvetterstorp också. Var det en gård från början? Den nuvarande byggnaden härstammar kanske från Mitanders sterbhus. Bodde Bengt Svensson på samma plats eller bodde han vid sjön (södra Ullvettern) ? Bengt Svenssons mor blev mycket gammal. Finns det mera information om henne? Vem var Bengt Svenssons far? Senare bodde Per Svensson i Ullvettern. Var han en bror till Bengt?
Hälsningar  
Kent Lindkvist
Karlskoga