NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-10
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 1999-03-19, 23:15
Hej Peter!
 
Här kommer litet mer om Erik Eriksson, hammarsmeden vars hustru hette Susanna Andersdotter.  
 
Först en rättelse. Jag antydde att han varit vid Wassgårda (i Varnum). Det är det enda jag skrev ur minnet. Jag är inte säker på att det är rätt. Han var i varje fall huvudsakligen verksam vid Kortfors hammar i Karlskoga. Jag har ingen komplett svit av mantalslängdsnotiser på Kortfors, men två disparata noteringar. Den ena Kortfors hammar 1673, då finns där Erik Eriksson hammarsmed och hustru. Den andra är från 1689: Då finns där dels Erik Ersson hammarsmed, dels Erik hammarsmed (säkert sonen) och hustru samt dräng Anders Ersson. 1691 finns Erik Ersson, hustru och piga i Stensviken (i Bjurtjärn), d.v.s. sonen Erik Eriksson, gift med Annika Larsdotter har installerat sig i Stensviken under 1690.  
 
I Karlskoga DB finns: 1679 nämns Erik Ersson hammarsmed vid Kortforsen.  
April 1681: Erik Ersson hammarsmed har undertecknat en förlikningsskrift med hustru Elin Olsdotter och Jordan Jonsson om arvspretension efter avlidne nämndemannen Simon i Stensviken. Efter hustrun Elins död ska mäster Erik Eriksson hammarsmed ha halvparten (av Stensviken) och inlösa den av sina syskon.  /Den andra halvan är Jordan Jonssons/
sept. 1685: hammarsmed vid Kortfors hammar Erik Eriksson. Om hans skattehemman Stensviken, som Eriks broder salig Simon Erikssons hustru  bebor.  
okt. 1688: dito av hammarsmeden Mäster Erik Eriksson att inlösa.  
okt. 1689: Erik Ersson, hammarsmed uti Stensviken.  
feb. 1691: åbo Erik Eriksson (far eller son?)
april 1696, höst 1696: Erik Eriksson /den yngre/ disputerade Jordan Jonssons uppbud på 1/2 sk. Stensviken rörande Eriks farbror Jacob Erssons del.  Mot detta anförs att salig farbror Jacob Ersson försålt sin del till Simon långt innan testamentet. Eriks fader salig Erik Eriksson har köpt för Jacobs arvslott efter sin fader. Inte helt begripligt, men kontentan blir att klandret ogillades.  /Här nämns alltså ytterligare en son till Erik Hansson i Stensviken, utöver tidigare nämnda Simon, Hans och Erik. /  
 
Hej så länge
Bengt