NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2015
Skrivet av: Bengt Silverin skrivet 2014-06-14, 19:28
Hej,
 
Jag har en undran rörande två personer som dog i Arvika, Östra fs. Personerna är min farmors bror Per Vilhelm Roland Hedman (kallad Roland) och hans andra fru Paulina. Roland var född 6/4 1891 i Grythyttan och dog 28/5 1967 i ARVIKA. Roland emigrerade till USA 1928 med sin första hustru och en dotter. I USA dog hustrun (Ester Ottilia Olsson) 1953 och begravdes där. 1960, eller senare, återvänder Roland till Sverige och Arvika. Här gifter han sig med Paulina (kallad Paula) 8/9 1966 (troligen i Arvika).  Hon blev snabbt änka och Roland begravdes i Grythyttan (varför där vet jag ej) i sin fars och mors familjegrav. Paulina var född i Grythyttan 1897. Paulina (jag vet inte hennes efternamn) bor efter giftermålet kvar i Arvika, i varje fall 1970. Hon är även skriven i Arvika när hon dör (1986), men har då en bostadsadress i Örebro. (Bodde hon ossnågot barn från tidigare äktenskap???) Var hon är begravd vet jag inte.
 
Någon som känner till Rolands och Paulinas öden????? Vem var hon? Och varför flyttade Roland till Arvika när han kom hem från USA?
 
Vore mycket tacksam för all information som går att få
 
Med vänlig hälsning
Bengt Silverin