NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-01-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-01-23
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-02-17, 15:46
Hej,
 
Jag har en riktig släktforskargåta som jag hoppas att någon kännare av Arvikabygden skulle kunna hjälpa mig med.
 
Det gäller min ana Anders Hansson som år 1653 bodde i Brunskog men senast år 1656 flyttade till Rud i Arvika socken. Omkring år 1667 flyttade han vidare till Näs i Arvika socken där han finns ännu år 1695 enligt mantalslängderna, sista året noterad tillsammans med sonen Arvid Andersson.
 
Enligt domboken för Jösse och Gillbergs härader levde han ännu år 1699, men tycks sedan försvinna fullständigt spårlöst...
 
Anders Hansson var mönsterskrivare (senast år 1653) och sedermera regementsskrivare vid Upplands kavalleri (ca år 1661-1666). I slutet av 1670-talet var han proviantmästare vid Eda skans (nämnd som sådan ännu år 1681) varefter han i mitten av 1680-talet var länsman i Jösse härad. Därefter var han en tid landsfiskal, enligt domboken. De sista noteringarna om honom saknar dock uppgift om såväl yrke som hemvist, och han torde då ha uppnått en tämligen anständig ålder.
 
Anders Hansson tycks ha stått i någon slags relation till Lennart Blankenfjell och Inga Sibylla Roos på Viks säteri, dels ekonomisk (de lånade bl a pengar av honom och hans son Arvid år 1688) dels yrkesmässig (när Inga Sibylla Roos fick sitt adelskap ifrågasatt år 1694 var det Anders Hansson som hon skickade till Stockholm för att hämta hennes dokument).
 
Anders Hansson var gift flera gånger:
 
1) med Maria Svensdotter, dotter till kyrkoherden Sven i Brunskog, med vilken han fick dottern Britta (min ana).
 
2) före år 1660 med Anna Arvidsdotter Hägerflycht, med vilken han fick sonen Arvid år 1666.
 
3) före år 1698 med NN, som med sin dotter i slutet av 1600-talet tycks ha bott med nämnde Arvid i ett torp under Vik säteri (hon nämns då i domboken, men hennes man Anders kallas där inte för salig utan tycks ännu ha varit i livet).
 
Av domboken framgår att Anders även hade en son vid namn Pål Andersson som år 1689 bodde i Rud, Arvika socken samt en dotterson vid namn Anders också bodde i Rud vid nämnda tid.
 
Dottern Brita Andersdotter (min ana, död år 1728) var gift med skräddaren Anders Olsson (död år 1728) och bodde också i Rud på 1680-talet men flyttade sedermera till Kroppstad i Ny socken.
 
Det av hans barn som jag har lyckats följa någotsånär är sonen Arvid Andersson:
 
Arvid dog år 1724 i Hövik, Arvika socken, och kallas skogvaktare och bondelöjtnant i dödboken. År 1705 fick han en dotter i Hövik och kallas då Höfström (?). Han begick också år 1696 lägersmål med Sophia Uttermark på Vik och deras gemensamma barn föddes år 1697. Han tycks i den tiden ha bott i Kvarntorpet, frälse, av domboken att döma.  
 
Jag har gått fullständigt bet på att finna Anders Hansson (och/eller hans övriga familjemedlemmar!) i dödboken för Arvika församling, och börjar nu bli tämligen desperat!
 
Finns det någon som i sin forskning har stött på någon av ovanstående personer och som skulle kunna hjälpa mig att komma vidare med detta?
 
Finns det kända luckor i Arvika kyrkböcker?
 
Finns det kanske lokalhistorisk litteratur där Anders Hansson och hans familjemedlemmar kan förekomma?
 
Alla tips och ledtrådar skulle tas emot med största tacksamhet,
 
Christian Juliusson