NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2015
Skrivet av: Agneta Schick skrivet 2015-01-08, 09:31
Lissela, 'din' Brita Andersdotter är syster till 'min' Nils Andersson. Med Kenneths hänvisning till Myckleby HV:3 och det jag hittade i Myckleby HV:2 Bild 390 har båda samma moder Katarina Götesdotter. Hon kom ifrån Töftedal i Dalsland.  
 
Nils Andersson flyttade 1823 från Tegneby till Myckleby. Intressant är också kopplingen med Göteborg - flera av hans barn flyttade till Göteborg och han flyttade själv när han var över 80 år gammal till en dotter i Göteborg. Nils Andersson var rotebåtsman och i GMR står att han var född 1798.06.24 i Stala.  
 
Tyvärr kan jag inte bidraga med mer just nu. Jag försöker följa moder Katarina Götesdotter (hon dog i Kallefors 1851-03-08) från Töftedal till Tegneby men har ännu inte lyckats. Katarina hade en syster Brita Götesdotter som flyttade till Bräcke i Inre Tegneby. Jag har varit i kontakt med Föreningen Orusts släktforskare och det finns ännu en syster Anna Andersdotter i Kallefors, Tegneby. Men även där har jag inte hittat nån bekräftelse utom att Katarina bodde hos henne innan hon dog.