NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-07
Skrivet av: Monica Johansson skrivet 1999-05-16, 13:47
Hej alla! Vilka sammanställningar ni levererar! Alla generationer fick mig först att tro att nu
har jag nog inget som stämmer. Men de gamla kollegieblocken stod mig bi. Först en rättelse.
Mina uppgifter långt tillbaka om Vincent har jag fått från Bengt Säfsten som i sin tur hänvisar
till ”Lindblom II:271” (som jag själv inte sett - men skall). Med vetskap om att detta tar plats
skall jag skriva från boken ”Jennings” av Jonas Norrby, 1991,  s 81ff /...Jennings ansöker hos
Bergskollegiet om att inlösa 7 kronohemman i Bygdeå, ...får avslag på 2 som borde inlösas av
skattebönder.. Jennings överklagar 1759 till Kammarkollegiet anförandes: ”För Eders Kungl
Majts och Rikets höga inkomsters förökande, samt till mera förtjänst för allmogen i orten såväl
som i avseende uppå tillräckligare tackjärnsfournering för våra stångjärnshammarverk hava vi med mycket kostnad och möda innevarande år anlagt och alldeles å nyo uppbyggt denna Robertsfors magsugn uti en ort varest bergverksrörelser tillförene icke varit idkade..” ”....I januari 1759 blev det liv och rörelse i Edfastmark. Sjutton forbönder jämte skrivaren Johan Östergren anlände med gods för en första etablering. Den förste chefen blev Erik Kjempe,
tidigare anställd vid Forsmarks bruk. Han tillträdde sin nya tjänst  1 maj 1759 med en årlig lön av 900 daler kopparmynt. I början av maj kom 48 dalkarlar, som Jennings hade engagerat för
anläggningsarbetena /de återvände i oktober/. ..I månadsskiftet maj-juni anlöptes Sikeå av skutor med yrkeskunniga arbetare från Forsmark: en klensmed, en kolare, en mjölnare och åtta
dagkarlar, senare tre kolare. /Jennings var själv där 24/6-13/9./ .... I sept framkördes sten till
masugnen och i oktober började byggnadsarbetet med hjälp av yrkeskunnigt folk från Forsmark och från Kimo i Finland ... Berkinge masugn stod modell.”
Jennings & Finlays komplex innefattade Gruvor: Dannemora, Herräng m fl. Magugnar: Berkinge, Forsbol, Korsnäs, Edsbro, Gnarp, Österbo (hälften) Robertsfors, Fiskars, Kulla, Männais, Oravais. Stångjärnssmedjor: Forsmark, Gimo, Skebo, Ortala, (Uppland) Ström, Hedvigsfors sen. Bjuråker Hälsingland), Antskog, Koskis, Orisberg, Kimo (Finland). Stålsmedja: Forsmark. Manufakturverk: Johannisfors (R-fors), Schishyttan, Norrtälje faktori, Kungsholmen garveri.
Sedan till detaljer (roliga i vävandet):
Cathr Wincent f 1746 och dtr t Maths W (1702-1789) var g m Eric Hammarstedt, som dog 1788.
Johan M:son Wincent (1735-1800) barn:
Anna Catharinas dopvittne är nog jungfr Cathr. Ekorn (pappan hade varit förvaltare på Forsmark)
Mattias' vittne 1762: hu Marg Östergren och Peters 1764: skrivaren Johan Östergren.
Johan M:son Wincents 2ndra hu: Anna Johansdtr var född Hammarstedt 1745. När deras förstfödda Maria (1769) kom till världen var smeden Eric Hammarstedt vittne.
Anders Wincent f 1787-02-25 och g 1807 med Maja Stina Boström. När deras första barn Anna Catharina Wincent föddes 1807-06-10 var bl a byggm.enkan Anna Wincent (Johansdtr/Hammarstedt) vittne (CI, s 13).
En annan trevlig bok är Carin Bergström: Lantprästen. Prästens funktion i det agrara samhället 1720-1800. Oland-Frösåkers kontrakt av ärkestiftet. NM Handlingar 110, 1991.
Äntligen slut! Mvh, Monica