NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2015
Skrivet av: Lennart Forsberg skrivet 2015-01-04, 15:03
Hej!
 
Jag försöker hjälpa min hustru/Lillemor med hennes anor från Bohuslän i detta fall Tanum. Efter att i alla år letat efter hennes anor från Småland och Skåne har jag då m a o hamnat i Tanum. Dessvärre har det visat sig att jag omedelbart gått på den s k pumpen. Kan bero på att jag heller aldrig varit på denna sida av Sverige, vad avser kyrkoböcker i varje fall.
 
Saken är den att en familj i Tanum, Olof Larsson f. app 1724 samt Annika Andersdotter f. 1734 9/3, får minst tre barn. Det är Brita f. 1765 1/12 jml Tanum C:2 sid 436, Anna f. 1768 4/4 jml Tanum c:3 sid 33 samt Lars f. 1771 22/5 jml Tanum C:3 sid 117. Av dessa kyrkoböcker framgår att samtliga barn är födda i någonting som heter Fosshemslycke. Denna plats hittar jag ej någonstans, bara Fosshem samt Fosshemstorp och där verkar familjen inte finnas. Kanske någon kan hjälpa mig med var någonstans jag hittar denna  familj i längderna, d v s var hittar jag Fosshemslycke?? Är dessutom nyfiken på om någon vet var någonstans mannen i familjen, Olof Larsson är född app. 1724?
 
I ö en fortsatt god helg samt god fortsättning på året 2015.
 
Vänligen/Lennart
Norra Sandsjö (F-län)