NULL Skriv ut sidan - Berg Andersson, Carl Gustav f 1839 i Ramsta (C)

Anbytarforum

Titel: Berg Andersson, Carl Gustav f 1839 i Ramsta (C)
Skrivet av: Olof Olsson skrivet 2005-07-16, 09:50
Hej Arne Forsman och stort tack för alla intressanta fakta Du grävt fram och delgivit mig.Hoppas även laxen smakade bra.
 
Att Arvidas dotter bott på Luthergatan 8 i Gävle var t.ex en rolig detalj. Jag bor bara några kvarter därifrån och ska ta mig en titt på huset!
 
Tyvärr har jag inte några nya hårda fakta att bidra med just nu så det får bli några hugskott denna gång.
 
1. Har börjat tro att min Gustaf utöver alla systrar kanske även hade en bror som var utflugen redan 1890. Det finns en lucka i födelseåren för syskonskaran 1869 och en anteckning i födelseboken tyder också på att det funnits ett syskon till utöver de systrar som tidigare uppräknats. En gissning är att han (om det nu var en han) kan ha hetat Carl (eftersom fadern heter Carl Gustaf) och den andra sonen fick namnet Gustaf (och min Gustaf har bara ett förnamn).
 
2. Provade med namnet Örner i soldatregistret och fick fram ett par Örner. I varje fall den ene var intressant eftersom han tidigare hade släktnamnet Berg. Han hette Oskar Örner och var född 1877-06-28 i Brålanda socken (ligger i södra Dalsland tror jag). Hade Din Johan Otto någon son med namnet Oskar ?
 
3. Vore intressant om vi kan komma vidare med dödsuppgifter för Carl Gustaf. Eftersom han finns i Ljusdal år 1900 och bör ha varit 61 år då så är det väl kanske troligt att han också avled i Ljusdal någon gång under perioden 1900-1920. Ska försöka rota vidare med bl.a detta.
 
4. Intressant att det skulle finnas en koppling till valloner. En kuriositet är att på min andra gren av släkten (mammas sida) vimlar det av valloner. De flesta hette Gode (Godeau) och Vård (Waard). De kom främst från Skebo i Ununge socken.
 
Själv har jag en sommarstuga i trakten, i Tulka mellan Hallstavik och Herräng. Där brukar jag ofta grilla lax. Har kommit fram till att stjärtbitar är bäst!
 
Stort tack än en gång. Vi hörs vidare ang detta.
 
Olof Olsson