NULL Skriv ut sidan - Berg Andersson, Carl Gustav f 1839 i Ramsta (C)

Anbytarforum

Titel: Berg Andersson, Carl Gustav f 1839 i Ramsta (C)
Skrivet av: Arne Forsman skrivet 2005-07-13, 19:03
Hej igen Olof Olsson!
 
Nu är det några grader svalare.
 
Min morfars, Johan Otto Bergs, föräldrar var:
 
Far: Anders! Olof Olofsson/Olsson f 1812-06-10 i Malma (söder om Uppsala) i Bondkyrka/Helga Trefaldighet (C), hsn var Akademibonde i Skälsta i Ramsta (C) och dog 1852-09-05 som Statdräng i Tuna by i Dalby (C).
Mor: Johanna Catarina (Chatarina, Christina) Andersdotter Wahlberg f 1818-02-20 i Skälsta i Ramsta (C) ocg död 1888-02-15 i Uppsala, gifte 2 med Statdrängen Johan Erik Söderlund f 1812-11-26 i Gryta (C).
 
Johannas 3 (el 4) barn som blev vuxna var:
Carl Gustaf Berg f 1839 i Ramsta (C),
Edla Kristina Andersson f 1847-06-05 i Holm (C) (om henne finns mycket skrivet tidigare under Uppsala!) och
Johan Otto Andersson Berg f 1850-05-11 i Tuna by i Dalby (C).
Dessutom kanske dei fanns ett 4e barn?
 
Vad jag funderat på är varför Edla Kristina hette Andersson i efternamn. Om hon fått namnet efter sin far Anders borde hon ju ha hetat Andersdotter.
Kanske hon fått namnet efter en okänd far Andersson?  
Jag kan nämna att Edlas alla barn och barnbarn fick Andersson som efternamn, medan Johan Ottos alla hette Berg.
 
Jag fick alltid höra av min moster Ester Berg att Johanna Wahlbergs man Anders Olsson var en slarver som spelade eller slösade bort akademigården i Skälsta. En akademigård ägs av Uppsala Akdemi men går normalt i arv i släkten.
Till saken hör att det var missväxt i Uppland omkring 1840. Bönder med skuldfria gårdar fick lätt lån men kanske inte en slarver med stora lån.
 
Slut för i kväll!
Hälsningar från Arne Forsman