NULL Skriv ut sidan - Berg Andersson, Carl Gustav f 1839 i Ramsta (C)

Anbytarforum

Titel: Berg Andersson, Carl Gustav f 1839 i Ramsta (C)
Skrivet av: Olof Olsson skrivet 2005-07-10, 17:58
Hej igen Arne Forsman
 
Ja visst är detta spännande, som en detektivroman med alla ingredienser.
 
Ja, min Gustaf Örner Andersson är vad jag kan begripa son till din (eller ska jag säga vår?) Carl Gustaf Andersson. Det var via födelsedata för min Gustaf som jag hittade Carl Gustaf i födelseboken för Maria förs i Sthlm. När jag sedan följde Carl Gustaf framåt började jag med folkräkningen 1900 i Arkion och hittade Carl Gustaf där som lokmästare i Ljusdal. Därefter gick jag vidare till 1890 och där hittade jag som du riktigt påpekar istället Axel Gustaf som lokförare i Hudiksvall. Eftersom alla andra uppgifter utöver det ena förnamnet stämde antog jag att det ändå var samma person, att det skett en felregistrering av förnamnet antingen i själva folkräkningen eller i dataregistreringen av den. Men helt säker kan man ju inte vara. jag ska försöka kolla i födelseboken 1839 för Ramsta som du föreslår. Det kanske dröjer lite pga av semester m.m. men jag återkommer!
 
Hittade tidigare även en uppgift som jag nu inser kanske är intressant för Dig. Hittade i folkräkningen 1900 Arvida Andersson f 1873 och då boende i Hudiksvall. Hon var gift med en handelsbokförare Per Nilsson f 1857 och år 1900 hade de två barn, Ragnhild Sofia Margareta f 1897 och Edit Anna Maria f 1900. Arvida bör vara ett av barnen till Axel Gustaf/Carl Gustaf.
 
Ytterligare en liten ledtråd som kanske har betydelse är ett par vykort från Hudiksvall avsända till min Gustaf omkring 1909. De är undertecknade Anders, Olga och Helle.  
 
Min Gustaf Örner hade redan 1890 flyttat hemifrån och stod då som arbetare i Bollnäs, vet att han flyttade till Stockholm 1893 men har ännu inte i hittat honom i folkräkningen 1900 då denna ännu inte är helt komplett för bl.a Stockholm. Väntar med spänning på det.
 
Din uppgift att bröderna Carl Gustaf och Otto ville studera men hade svårt att göra det är intressant. Min Gustaf började också som enkel arbetare men hade tydliga studieambitioner.
 
Hade inte så mycket mer just nu men återkommer när jag grävt fram något. Vill säga att jag tycker tankeutbytet med Dig är mycket givande och uppskattar denna kontakt.
 
Sommarhälsningar
Olof Olsson