NULL Skriv ut sidan - Berg Andersson, Carl Gustav f 1839 i Ramsta (C)

Anbytarforum

Titel: Berg Andersson, Carl Gustav f 1839 i Ramsta (C)
Skrivet av: Arne Forsman skrivet 2005-07-03, 22:26
Hej Olof Olsson!
 
Först några uppgifter om bröderna Berg.
”Moster Esters” far, Johan Otto Berg,  född 1850-05-11 i Dalby (C) och död 1919-02-27 i Stockholm, var min morfar.
Carl Gustaf Berg,  född 1839-08-15 i Ramsta (C) var Johan Ottos äldre bror.
 
Min gamla ”moster Ester” (Ester Maria Berg född 1889-08-10 i Uppsala och död 1977-07-21 i Stockholm) berättade en del intressanta saker om släkten för mej omkring 1955.  
Jag skrev, som väl var, ner det mesta av hennes uppgifter.
 
Moster Ester berättade att Carl Gustaf och hans yngre bror Johan Otto vid eller kanske snarare efter flytten till Uppsala ville studera men att de blev tvingade att arbeta.  
De tog sej namnet Örner men fick inte behålla det. (Varför vet jag inte)
 
Moster Ester berättade också om en släkting som hette Anders?  eller kanske Andersson?. Jag minns inte namnet exakt men han hade tre döttrar: Arvida, Ester och Olga.
Arvida hade en dotter som hette Ragnhild (om jag minns rätt), som i sin tur hade en dotter som hette Edith och var gift med en tandtekniker, Sigge? Svensson? i Sveg.  
 
Märkligt är namnen på bröderna Bergs barn. Ottos heter bl.a. Otto Axel, Ester Maria, Anna Albertina och Olga Helena och  
Axel Gustafs bl.a Anna, Ester Maria och Olga Maria.
 
Jag kan lägga till att vid Yttersta Tvärgatan/Tvärgränd på Skinnarviksberget finns kvarteren Kaninen större,  Kaninen mindre och Kaninen minsta på en karta från 1858.  I Kaninen större, där Carl Gustav Berg bodde, bodde över 1 000 pers.
 
Har du möjlighet att kolla födelsedatum på din Carl Gustaf Berg?  eller Axel Gustaf Berg? båda födda i Ramsta (C)
 
Konstigt är det att på CD skivan Sveriges befolkning 1890 står Andersson, Axel Gustaf som född 1839 i Ramsta  (C)
Är din Andersson Örner, Gustaf son till Carl/Axel Gustaf Andersson (Berg)?
Eller står det fel på CD skivan?
 
Spännande va!
 
Tycker Arne Forsman i Norrköping