NULL Skriv ut sidan - Berg Andersson, Carl Gustav f 1839 i Ramsta (C)

Anbytarforum

Titel: Berg Andersson, Carl Gustav f 1839 i Ramsta (C)
Skrivet av: Olof Olsson skrivet 2005-06-27, 16:06
Hej Arne Forsman
 
I mitt eftersök betr min biologiske farfar Gustaf Andersson Örner f.1871 hittade jag tidigare hans föräldrar i födelseboken för Maria församlig i Sthlm. Fader var jernarbetaren Carl Gustaf Andersson (31 år vid födseln) och moder Anna Sofia Berg (33 år vid födseln). Genom att följa Carl Gustaf framåt i tiden med hjälp av Arkion fick jag fram följande intressanta uppgifter
 
År 1890 återfinns Carl Gustaf som lokförare i Hudiksvall och år 1900 som lokmästare i Ljusdal. Det framgår också att han är född 1839 i Ramsta, Uppsala län och att hans hustru Anna Sofia Berg är född 1837 i Åker, Södermanlands län. Uppgifterna om hemmaboende barn 1890 ger också ledtrådar om hans flyttningar:
 
Anna f 1865, Siklaö i Sthlms län
Augusta f 1867, Maria Magdalena Sthlm
Arvida f 1873, Maria Magdalena Sthlm
Ester Maria f 1875, Uppsala
Olga Maria f 1877, Uppsala
 
Har även forskat vidare lite kring namnet Örner. Under 1700-talet och början av 1800-talet finns det ett antal Örner med koppling till Uppsala och Uppsala universitet. De verkar i allmänhet ha haft lite finare borgerliga yrken. Senare under 1800-talet  dyker ett antal nya Örner upp,man får intrycket att Örner var ett ganska populärt namn att byta till. Även den örnersläkt från Hälsingland jag omnämnt tidigare tog sig tydligen namnet Örner, deras far hette Anders Olsson f 1827 (det klack till i mig men din Anders Olsson var ju född 1812) Några lyckades tydligen med namnbytet till Örner men det var vanligt att skriva sig t.ex Örner Andersson under en tid. Antalet Örner ökade alltså en del och om man slår i SCBs statistik idag framgår det att det finns ett drygt hundratal med stavningen Öhrner och ca 25 med stavningen Örner. De bor spridda i hela landet med vissa koncentrationer t.ex. i Hälsingland. Namnet Örner finns även utomlands t.ex. i Tyskland där det omväxlande skrivs Örner eller Arner. Kanske var ett skäl att det blev ett populärt namn att ta sig att det låter lite fint, nästan adligt vilket det dock inte är som t.ex Örnsköld.
 
Vore intressant om Du har några fler uppgifter t.ex. när Carl Gustaf började kalla sig Örner och i vilka handlingar detta framgår.
 
Hoppas dessa uppgifter var till någon glädje
Vänliga hälsningar
Olof Olsson, Gävle