NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2013
Skrivet av: John Gautestad skrivet 2011-05-26, 17:28
Hei Lena
 
Takk for meget interessante opplysninger.
 
Når det gjelder Amund Gødessons foreldre, hadde også jeg denne Guido Olsson, som jeg fant på FamilySearch, som en mulighet. Men jeg var i tvil fordi hans fødselsår stadig endret seg i dokumentene, og ingen steder var året 1759 angitt. Så var jeg vel usikker på dette med navnet Guido, om det kunne være det samme som Göde.
Du sier også at det burde stått anmerkning hvis han hadde kommet fra andre steder enn Lur Tanum. I hvilket dokument burde det stått?
 
Dine opplysninger om at Anna Greta Amundsdotter hadde født to uekte barn, og at hun hadde bodd i Skee, var nye for meg.
 
Forsøkte å sjekke litt i utflytningsdokumentene (ArkivDigital), fant jeg ut at hun må ha bodd i Skee i to perioder 1826 til 1829 og 1830 til 1832 (?).
 
I disse dokumentene er det også i en kolonne angitt kunskap (Tanum B:1, folie 277). Hva det står om Anna Greta Amundsdotter har jeg litt problemer med å forstå.  ”førsv.” (?). Alternativene er alt fra ”god” til ”enfoldig”.
 
Hun blir i 1836 gift med Kristoffer Andersen Ryland. De blir foreldre til Andreas også født i 1836. Så vidt jeg kan se må Kristoffer Ryland da være 70 år gammel.  
 
John