NULL Skriv ut sidan - Östra Ryd

Anbytarforum

Titel: Östra Ryd
Skrivet av: Ewa Johnson skrivet 2012-12-30, 23:31
Hej Odd Bengt! Jag är ingen erfaren forskare men vill ändå ge dig lite tips! Det bästa är att efterlysa sina förfäder under respektive församling och landskap. I detta fall under Östra Ryd Uppland o Österåker Uppland.Då kanske någon med mer erfarenhet om just dessa församlingar ser det o ev kan hjälpa till.  
Nu är det ju så att man inte får dubblera sina inlägg så i så fall måste du hänvisa hit eller rättare sagt jag vet inte hur du ska bära dig åt.
 
När du får dit ab från SVAR så får du börja leta i resp. församlings kyrkoarkiv. Jag letade i Östra Ryds kyrkoarkiv i födelseboken som innehåller 1857 och kan med nöd läsa att Isak Werner f 1857-03-31 är oäkta och son till enkan Charlotta Eriksson från .... och sedan står det ngt om en Isak Eklund fästekvinna 26/7 -57.
 
Likadant gjorde jag med Sofia Vilhelmina som är född 1860-09-20 i Österåker av föräldrarna smed Johan... Lettström o Sofia Helena Lindström (Lettström kanske det står).
 
Sedan kan man plöja i de olika husförhörslängderna för att hitta familjerna. Du har göra hela natten jag lovar!