NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2011
Skrivet av: Anders Westerberg skrivet 2009-08-07, 01:18
Angående Hessling:
 
Petter Hessling hade fyra barn som blev vuxna, så vitt jag kan se. Det var Catharina 1685, Per 1688, Anna 1691 och Erik 1696. (Den döde Johannes 1684 är densamme som Johan född samma år.)
 
Catarina gifte sig 1707 med sockenskräddaren Johan Larsson och de fick en mängd barn. De bodde mestadels i torpet Boden. Anna gifte sig 1691 med bondsonen Johan Johansson från Ettinga. De fick också en kull. Anna och Johan bodde i Åkerby med fadern Hessling. Bröderna, Per och Erik går dock inte att spåra i Östervålas källor. Erik nämns visserligen som fadder 1712, hemma i Ragnarbo, och kallas då Erik Hessling. Catharina kallas också Hessling ända fram till sin sena ålderdom, då det blir Persdotter. Anna har jag inte sett nämnd Hessling.
 
Det mest intressanta i sammanhanget för dig, Anders K, är att Catharina Hesslings äldsta dotter, Brita (f 1707), nämns i Östervålas inflyttningslängd 1732 17/10, då hon inflyttade från Tensta, där hon haft tjänst hos sin morbror. Denna Brita Johansdotter hade ju två morbröder, Per och Erik Hessling. Det framgår ju tyvärr inte vilken morbror som hon haft tjänst hos, även om det lutar åt Erik, som skulle kunna sammanfalla med din klockare. Fast helt omöjligt är det inte att (även) Per bodde i Tensta. Jag har i alla fall inte lyckats spåra honom i Östervåla. I värsta fall skulle det tom kunna vara morbror Erik som avses i inflyttningslängden, fast då ändå inte densamma som din klockare. Måhända långsökt, fast vill man vara säker så ska man ta alla möjligheter i beaktande.  
 
Så här skulle jag försöka undanröja tvivlen: Tensta saknar husförhörslängder för 1732 men du skulle kunna gå igenom hela Tenstas mantalslängder runt 1732 och se hur många tänkbara Per Persson och Erik Persson det finns. Om du följer dessa bakåt kan du säkert se att de flesta ser ut att härstamma från Tensta och kan således inte vara de eftersökta Per P och Erik P från Östervåla. Om sedan, av alla Per P och Erik P, bara just din Erik Persson Hessling verkar komma någonannanstans ifrån, så tycker jag att du kan känna dig ganska säker på din klockares ursprung och kopplingen till Brita Johansdotter.  
 
Hälsningar,
Anders.