NULL Skriv ut sidan - Österlövsta

Anbytarforum

Titel: Österlövsta
Skrivet av: Lars Forsberg skrivet 2015-05-14, 15:18
Hej.
Jag har lite funderingar om anor till min fru.
Det gäller föräldrarna till dagverkskarlen Ludvig Olofsson som föddes/döptes i Lövsta Bruk 1702-03-25 (C:1 s 87).
I födelseboken finns ett ord noterat före Olof, det verkar att stå maag, vilket skulle kunna tolkas till måg och då hänsyfta till raden ovanför där Erik Janssons dotter Barbro är noterad som född.  
Fadern var Olof Olsson, förmodligen även han dagverkskarl, och modern var Anna Jansson/Johansdotter.
Det finns några möjliga Olof Olsson i Lövsta Bruk, men också ytterligare några andra Olof Olsson i Österlövsta.
Jag har fastnat för en Olof O som begravdes 1745-02-24 i Lövsta Bruk som den troligaste. Modern skulla kunna vara den Anna som begravdes 1725-04-18 också det i Lövsta Bruk.
Ytterligare möjliga barn till Olof och Anna är Anna född/döpt 1697-08-25 (C:1 s 75) och Karin född 1705-07-14 (C:1 s 95). Det finns ytterligare barn vars far heter Olof Olsson i det närliggande tidsintervallet, men jag har valt bort dem som mindre troliga syskon till Ludvig.
Finns det någon som känner till och har info om Ludvig Olofssons föräldrar och kanske även ytterligare släkt runt honom.
Lars Forsberg