NULL Skriv ut sidan - Österlövsta

Anbytarforum

Titel: Österlövsta
Skrivet av: Per-Olov Sjölund skrivet 2015-03-30, 00:34
Remsnidaren/Sadelmakaren Anders Löfgren var gift två gånger och första gången med  
Greta Löfgren (född Ströberg) vilken han gifte sig med 17 nov 1751 i Tolfta fs.  
 
Så första barnet kan ha varit Anna Greta född 1753-05-03 (Tolfta CI:1, s 100). Lite tänkvärt är att modern också hette Greta.  
 
Den första sonen (vad jag vet) är Matias född 1755-01-01 (Tolfta CI:1, s 104). En tanke i analogi med Greta är att Anders far hette Matias.  
 
Eller Johan som antytts (har inte fått veta från vilken källuppgift detta är taget ännu men hoppas det kommer snart): En bruksskräddare Johan Löfgren i Österlövsta är vad jag fått tag i med son Anders ca 1721.  
 
Intressant är också att en Johan Löfgren tillsammans med hustru Anna får en son med namnet Johan född 1723-06-04 (Österlövsta C:1, s 167).
 
Man skulle kunna tänka sig, att denne Johan Löfgren också hade en son Anders=Remsnidaren/Sadelmakaren Anders Löfgren!  
 
Bara en tanke som slog mig men eftersom kyrkoböckerna saknas i väsentliga delar så tar man till halmstråna. (Medan fantasin är igång kan man tänka att denne förmodade Bruksskräddare Johan Löfgren är släkt med Adelsryttare Simon Löfgren. Närmare än kusin kanske man inte skall våga gissa med viss tanke på ståndsskillnanden.)
 
Och nu gäller väl det att finna en Johan Löfgren född kanske i Österlövsta innan han i en dräktig ålder alstrade sina förmodade två söner Anders och Johans bådas födelser (år 1721 resp 1723), dvs ca 1690 +- ca 10 år!
 
Efter det jobbet ett något större att hitta Simon Löfgren i något av Adelsfanans regementen (han överlevde i alla fall Karl XII:s alla krig) samt hitta hans familj med syskon mfl släktingar.
 
//per-olov
 
(Meddelandet ändrat av jeanssonska 2015-03-30 01:29)