NULL Skriv ut sidan - Österlövsta

Anbytarforum

Titel: Österlövsta
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2015-03-29, 14:55
Hej Per-Olov!
 
Adelsryttaren Simon Löfgrens son Anders är för mig ett lärorikt exempel på hur lätt det kan vara att gå vilse i kyrkböckerna och få in fel personer bland sina förfäder, om man inte vänder på varje tillgänglig sten - och ibland hjälper inte ens det.
 
Sadelmakaren Anders Löfgren i Dorkarby var min mfmfmf, och min morfars anor var en av de första grenar jag började släktforska på. Enligt husförhörslängderna var Anders född 1723 i Österlövsta församling och hade flyttat därifrån till Tolfta församling 1750 (se t ex Tolfta AI:1, s 102 och AI:2, s 107) - allt mycket prydligt skrivet, lättläst och förtroendeingivande.  
 
Några husförhörslängder från tiden före 1770-talet finns inte bevarade för vare sig Tolfta eller Österlövsta, så det var inte möjligt att följa Anders bakåt genom längderna och genom en obruten kedja hitta uppgifterna om hans ursprung.
 
Däremot var det relativt lätt att i Österlövstas födelsebok hitta en Andreas som var född i mars 1723 av föräldrarna Simon Löfgren och Marie Guillaume. Jag minns inte hur jag tänkte, men då - i början av min släktforskarbana - tyckte jag nog att det var ganska uppenbart att födelsenotisen gällde just min mfmfmf.
 
Eftersom min morfar också hade många förfäder i Västland, stötte jag även på plåtsmeden Anders Löfgren i Karlholm, men jag tror inte att det ringde någon larmklocka. Enligt samtliga husförhörslängder (från Västland AI:1, s 165 till AI:4, s 108, där hans död är noterad) var han nämligen född 1721.  
 
Det var först när jag av en slump upptäckte att Stig Geber och andra vallonforskare i sina släkttavlor uppgav att plåtsmeden Anders Löfgren var son till Simon Löfgren som jag fann anledning att gå tillbaka och börja granska källorna igen.
 
För några år sedan kom jag till samma slutsats som du (och som vallonforskarna) - att befintliga indicier starkt talar för att sadelmakaren i Dorkarby inte var son till Simon Löfgren.  
 
Däremot skiljer vi oss tydligen åt en hel del när det gäller värderingen av enskilda indicier och i åtminstone ett fall tolkningen av vad som står i kyrkböckerna.
 
För både plåtsmeden och sadelmakaren gäller att uppgifterna om födelseår/ålder i respektive dödböcker skiljer sig från vad som står i husförhörslängderna. Men när du skriver att dödboken i Tolfta uppger att min mfmfmf vid sin död var 60 år, är jag inte med på noterna. Visserligen är nian lite underligt skriven, men jag kan inte tolka uppgiften som något annat än 69 år. Det stämmer visserligen inte heller med det tidigare uppgivna födelseåret, men skillnaden är mindre uppseendeväckande än det skulle vara med 60 år.
 
En viktig fråga är förstås vilken betydelse man ska tillmäta uppgifter om födelseår/ålder i en dödbok. Huvudregeln är förstås att det är födelseboken som ger den säkraste uppgiften om födelsedatum och att tillförlitligheten hos andra källor sedan minskar med avståndet i tid, och då borde dödboken vara den minst tillförlitliga. Å andra sidan kan en uppgift om födelsedatum i en dödbok som klart avviker från uppgifterna i husförhörslängderna vara följden av att prästen ansträngt sig för att kontrollera uppgifterna och då faktiskt kunnat korrigera ett tidigare fel. Men tyvärr kan det ju också i ett fall som det här betyda att prästen helt enkelt är dålig på matematik eller bara slarvig.
 
Var för sig kan värdet av de flesta indicierna lätt ifrågasättas. Ändå har jag alltså kommit till samma slutsats som du. Det enligt min mening starkaste argumentet för att det är plåtsmeden Anders Löfgren som är son till Simon Löfgren och Marie Guillaume är att plåtsmedens äldsta barn döptes till Simon Jacob och Maria.  
 
Tyvärr har jag, trots ganska mycket letande de senaste åren, inte hittat några ledtrådar till vilka som var sadelmakarens föräldrar.  
 
Hälsningar
Hans Olof