NULL Skriv ut sidan - Össeby-Garn

Anbytarforum

Titel: Össeby-Garn
Skrivet av: Jeanette Sahlholm (fd Eklund) skrivet 2013-07-04, 18:55
Skam den som ger sig! Jag har för över ett år sedan fått hjälp att söka efter Mjölnaren Anders Engström under detta ämne, mycket info har vi fått fram men vi tappade bort honom och hittade inte var han dog, men hustrun Eva Gilljam dök senare upp som änka så vi visste att han dog före 1799. NU har jag äntligen hittat var han dog! Med hjälp av Åkes ledtråd där han hittade att vid en av Anders döttrars vigsel står vilket år hon flyttat in i församlingen satte jag mig och letade om han kan ha dött i den församlingen. Och mycket riktigt så hittade jag honom tillslut här i september månad:
Adolf Fredrik FI:5 (1775-1811) Bild 90 / sid 173
 
Nu till mina funderingar:
1: visst innebär det att 9:an står för dödsdatumet och 11:an för begravningsdatumet?
2: visst står det enkling efter hans namn? Detta gör mig förvirrad för förvisso var han enkling tidigare, men han var omgift med Eva Gilljam så då borde det väl inte stå att han är enkling? Ålder 62 år stämmer precis det med hur gammal han borde vara. (födelsen är inte heller hittad men enligt andra uppgifter senare har vi kommit fram till att han bör vara född omkring 1723)
Hälsningar Jeanette