NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 september, 2012
Skrivet av: Tommy Frisk skrivet 2010-10-15, 18:26
Hej,och tack för era svar,Katarina och Kristina. Ni tjejer kan då göra en karl lycklig!(he he). Fantastiskt spännande uppgifter som ni kommer med här! Jag sitter och försöker få ihop bitarna,och börjar inse att tidigare (<)säker´kunskap om släkten inte alls stämmer. Jag var säker på att min morfar hade en ogift syster Anna Frisk,men det verkar ju som om det var hans mor. Jag undrar lite över utdraget från Älvkarleby kyrkoarkiv. Rad 1: vilket är Olof Frisks andranamn? Rad 2:vad betyder (<)krumeluren´? Rad 4 och 5: Anna kristinas båda söner står som oäkta.Vad betyder y före oäs? Rad 6: Dotter Maria Karolina är överstruken-vad betyder det? Rad 10: dotter Lydias andranamn?-kan det stå Emilia? I så fall stämmer inte tidigare (<)säker´ kunskap om vem är vem i släkten. Rad 1 och 8 har en bock före namnen. Vad betyder det? Beträffande min mormors far Gustaf Lindstedt,går det att få fram om han härstammade från Värmland,så som (<)ryktet´säger? Gustaf och hans fru Ebba hade enligt kyrkoarkivet 3 st barn. Om det hade funnits ett fjärde barn i äktenskapet,så skulle det alltså stått med på denna sida? Det är så att den lydia Emilia,(om det nu står Emilia) som står med på min morfars sida,skulle jag vilja placera som barn till Gustaf och Ebba isället.Men det verkar ju som jag är helt fel ute på denna person.(också)! Det börjar bli spännande,så det är kanske på tiden att jag börjar lära mig släktforska på egen hand! Stort tack för hjälpen allihopa!  M.v.h  Tommy.