NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2009
Skrivet av: Eva Rönner skrivet 2009-12-01, 23:37
Per, x framför Karin Larsdotter betydde nog här att hon inre var kvar i församlingen, liksom Anna Eliasson och Måns. Men Anna har noteringen död, hon dog i församlingen. Karin var död året efter, men i en annan församling, I Gävle dit hon flyttat. Måns blev av allt att döma far 1749 och levde alltså den period som denna förhörsbok täcker (1736-1744).
Han var troligen utflyttad ur Älvkarleby församling han också. Dotter Helena Månsdotter Bergqvist finns ej i Älvkarleby födelsebok.  
Kanke var Måns död 1768 eller inte då hon var Brorsdotter Lena hos Lars Andersson. Har inte hittat något mer på honom.
Gullik Månsson Bergqvist i Gävle var gift med Catharina Erichsdotter. De gifte sig 1724 och fick en son Måns 1725 23/1.  
Innan denne Gullik flyttade till Gävle var han dräng i Sågarbo 1722 och 1723.
Jag håller med om att det kan vara flera alternativ till olika släktskapsförhållande till Gullich Månsson i Gårdskär.  
En liten rättele på namn jag gav. Det fanns vad jag vet två Måns i Gårdskär som i tid kunde vara far till Gullik och hans syskon. Gullik i Gävle var född 1693 har du meddelat. En Måns Andersson men den andre hette Olsson (inte Månsson som jag skrev här ovan).
Åren 1682-1709 saknas mtl. Lång tid, 27 år.
Men i kyrkans räkenskaper finns uppgift om kyrkans inkomst från 1692 och 1695 då Måns Andersson givit testamente efter barn.
Och 1693 då Måns Olsson lånat brudkrona av kyrkan.
 
 
Sedan undrar jag om barn i mtl, jag tror inte de står med förrän de fyllt 15 år. Lite osäker på det.
Pigor och drängar i en gård kunde vara söner och döttrar från granngården ibland och ibland var de släkt med husbondfolket.
Det är inte så lätt att hitta något om barnen i familjerna den tiden.
 
/Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-12-01 23:39)