NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-08
Skrivet av: Carin Widbäck skrivet 2006-08-12, 18:40
Hej !
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om min anfader Eric (Olofsson) Harle. Han var f  5/5 1748 vid Hyttön, Älvkarleby sn (död 1790 i krig mot Ryssland eller Finland, som huvudsakligen utkämpades till sjöss).  
Han var gift o hade två barn då han drog ut i kriget. Månne han gick ut frivilligt eller blev tvingad?  
Kan man finna någon uppgift om hans död; stupade han eller blev han svårt skadad o dog till följd av dessa skador?
Som yngre släktforskade jag en del, men numer klarar inte mina ögon långvarigt stirrande på dataskärm, mikrofiche eller mikrofilm, så jag har fått ge upp. Dock är denna familj en jag funderat en del på o som jag vill veta mer om, o kanske finns det någon som vill hjälpa mig.
Jag vet att det finns massor av uppgifter i Krigsarkivet o militärrullor, men eftersom jag inte är intresserad av gamla krig (mer än i detta fall), så har jag aldrig forskat i de källorna.
 
Gifte hans änka Brita (Ericsdotter) Bäcklin f 11/11 1754 i Östanån, Älvkarleby sn (d 18/4 1826 i Östanån, Älvkarleby sn) om sig efter makens död o med vem? Fick hon fler barn?  
 
Mvh
Carin i Vännäs