NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-25
Skrivet av: Lilian N Westin skrivet 2004-08-24, 15:01
Hej
 
Jag skulle vilja hitta fler Vestin/Westin från trakten av Älvkarleby/Hyttön/Harnäs samt Tierpstrakten etc.  
 
Den älsta Westinaren jag hittat uppgifter på är Anders Olof Westin f. 1824 d. 1909 bruksarb Harnäs, med föräldrarna Olof Westin rostbrännare (bruksarbetare) i Harnäs samt Anna Andersdotter. Saknar födelseuppgifter på båda dessa.  
 
Det vore enormt roligt om jag fick fler pusselbitar.
 
Stig Gerber hjälpte mig på Sällskapet Vallonättlingars hemsida med informationen om att Westin/Vestin från denna del av landet troligen har tagit namnet från Västland norr om Tierp. (Andra med samma namn härör från andra orter med Westinlika namn.) Har även hittat en ort i dessa trakter som heter Västanå/Westanå i litteraturen (vet dock ej exakt var denna ligger).  
 
Skulle vara roligt att veta mer om Olof Andersson f. 1715 som tog namnet Westin i Västland (samt dennes ev kända förfäder) och om hur denne är släkt med ovan angivne Anders Olof W (endast 9 år skiljer ju dem så far-son verkar ju ej sannorlikt).  
 
Jag håller just nu på att ta reda på hur mycket som är känt om släkterna Westin, Östrand mfl från dessa trakter runt Älvkarleby. Har läst David Östrands alster om Östrand från Hyttön (1966)
 
Ytterst tacksamma och nyfikna hälsningar från Lilian