NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-11
Skrivet av: Lars Öbrink skrivet 2003-05-01, 17:59
Hej,Kerstin!
Jag såg Din fråga och Stig Gebers svar på den.
Kanske kan Du ha glädje av några data ur ett material som jag på uppdrag av släktföreningen Öbrink för några år sedan samlade i en databas.
Det bygger på forskning av framför allt min nu tyvärr avlidne kusin E. Olof Öbrink i Norrtälje.
Hans data i det här fallet grundas på Husföhörslängder och vigselböcker från Älvkarleby.
Släktföreningens verksamhet har upphört, men jag har av Olles efterlevande ombetts att se till att hans rika material på något sätt bevaras, hur vet jag inte riktigt ännu:
Kristina Andersdotter Öbrinks far var bonden Anders Öbrink
född 1706 på Öhnsbruk, död 1760 i Gårdskär. Hennes mor var Brita Andersdotter, född 1712 i Berget Älvkarleby, död 1763-11-06.
Anders Öbrink var son till mästersmältaren Lorentz
Jansson, född 1676 i Öhns bruk Älvkarleby, död 1737-04-04 i Älvkarleby
Lars Jagares far hette Peter Jagare, född i Öhns bruk Älvkarleby. Modern hette Maria Öbrink född 1730-09-10 i Öhns bruk Älvkarleby. Hennes far var mästersmältaren Johan Öbrink i Öhns bruk, född 1701-01-12, död som blind 1772. Hans far var också mästersmältaren Lorentz Jansson, Älvkarleby!
Kristina Andersdotter Öbrink och hammarsmeden Lars Jagare vigdes 1783-09-23. Maria Öbrinks yngre bror mästersmältaren Johannes född 1737-11-30 blev f.ö. också gift 1760-08-11 med en Jagare, nämligen Catharina Jagare. Kontakterna mellan vallonfamiljerna var till en början ganska täta som bekant.
Längre bakåt än till Lotrentz Jansson går inte att komma. Materialet är för knappt. Diskussionen kring detta kan Du följa, om Du vill, i tidigare årgångar av Rötter.
Hälsningar! Lars Öbrink