NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-20
Skrivet av: Agneta Rung skrivet 2000-07-19, 00:11
Hej Stefan!
 
Nu har jag knutit ihop våra respektive sockenskräddare, Erik och Mats Öman, från Gårdskär. Du kanske inte intresserar dig för Öman förstås, utan mer för hustrun Garneij, men jag drar det i alla fall...;-)
 
Erik och Mats var bröder. Erik hade en tvillingssyster, Stina, som dog vid ett halvt års ålder (med största sannolikhet) och så hade de en äldre syster, Anna, född 1763 som sedermera gifte sig med Erik Wallin.
 
Fadern hette Mats Eriksson, född 1726, och var även han sockenskräddare i Västerboda, Gårdskär. Modern hette Britta Ivarsdotter, född 1725. Hon var dotter till båtsmannen Ivar Klåckare och Kerstin. Mats Ersson dog troligen 1768 eller däromkring. Britta gifte om sig 1772-10-25 med den nye sockenskräddaren Johan Hedström, född 1748 (!) i Västland (någon slags änkekonservering?). Hedström hade Behag (?) till Fylleri och dog av slag 1787-04-22.
 
Vad beträffar Stigenberg kommer det namnet in i min släkt med en Olof Olsson som var född 1791. Före det heter de Olof Olsson i generation efter generation... Jag är tillbaka till Olof Olsson född 1707. Den familjen präglas av att barnen hör och ser illa, är svagsinta, talar illa, är dumbe och döfve (inavelsproblem?), med ett lysande undantag naturligtvis, nämligen den begåvade unge mannen, Olof Olsson, som skulle bli MIN anfader. ;-)
 
Nåväl, annars har det inte dykt upp några fler familjenamn utöver dem jag rabblade i mitt förra inlägg. Och nu är jag nog tillbaka så långt jag kan...
 
Framåt i tiden är jag på väg till Gävle med två av mina Stigenberg. Det är 1883 och dina Stigenberg finns förstås i Gävle redan då? Jag har inte sett vare sig in- eller utflyttning i Harnäs i den familjen (och knappt i någon annan familj heller), så vi kanske får ge upp försöken att knyta ihop våra släkter?!
 
/Agneta