NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-26
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-01-26, 12:21
Hej Åke!
 
Tack så hemskt mycket. Jag har snurrat runt lite i kyrkoböckerna (DIS) och har hittat nåt som jag tycker verkar vara konstigt.
Anders Svahn,Svan,Swan ( många stavningar har han...) och Carl Svahn dyker upp på samma gårdar vid några tillfällen. (Jag kan nog tänka mig att dessa två soldater - Hedström och Karlsson är samma personer.)
På Pettersboda (inte Petterstorp,fel av mig...), inom Tranbygge Rote finns de vid något tillfälle samtidigt.
Anders Svahn har jag hittat-den som är född 1816 hans födelsedatum skiftar dock i husförhörslängderna. Carl Svahn var född 20 år tidigare.  
Även om de nu har samma efternamn, som soldat, så undrar man ju om de ändå är släkt.
Carls och Lena Cajsas dotter Ulrica Sophia Svahn, och en Anders Hedström arbetade tillsammans på någon gård inom Västra Ryd på 1830-talet.
Jag fick först för mig att de blev fästfolk och gifte sig och tog Svahn som efternamn. Snabbt fick jag tänka om. Förmodligen var det inte tillåtet och sen kan man läsa i ett husförhör att Ulrica Sophia flyttar - utan Anders Hedström.
Något jag tycker är konstigt är att Anders Svahn omnämns tidigt med sitt soldatnamn.
Carl Svahn dör ju på 1840-talet och Anders dör i början av 1900-talet. Anders flyttar på 1870-talet till Bro där han träffar en Hädwig Storm (osäker på efternamnet - kladdigt i kyrkboken).
Jag har inte kommit så långt än så att jag kan se hur gammal Hädwig är, men jag har svårt att tro att hon föder minst 4 barn på 1880-talet eftersom Anders börjar bli till åren. Så jag måste leta efter någon av barnen till Carl eller Anders som stannar i socknen i alla fall till slutet av 1800-talet. Någon får i alla fall 4 söner varav en är min mors farfar. De tre andra flyttade enligt hörsägen till Alsike varav minst en av dom blev en framgångsrik Trädgårdsmästare...
Fortsättning följer hoppas jag.