NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-03
Skrivet av: Julia Mikaelsson skrivet 2006-02-12, 14:18
På 1700-talet bodde familjen Tjustberg i Tjustviken på Värmdö. Johan Andersson f. 1726 (nämndeman, svärdfejare) och hans hustru Anna Stina Tjustberg f. 1737 fick bland annat dottern Anna Greta f. 1760-10-08. Hon gifte sig 1780 med mjölnaren Carl Wittmeijer f. 1754 (finns även noterad som bonde och timmerman) och de fick tillsammans 7 barn. Familjen flyttade någon gång i 1700-talets slut el. 1800-talets början till Stockholm där jag återfunnit dem i Katarina församling, boendes vid Danvikstull. Familjen blev utfattig, Carl bysattes, Anna Greta var sjuk och yngsta barnet Eva Lotta (f. 1800) placerades på barnhem (Stockholms allmänna barnhus). När Anna Greta dör 1806-12-27 placeras även dottern Sophia (f. 1795) på barnhuset och de båda systrarna placeras hos varsin bonde i Ho, Ragunda (Z).
 
Sophia är min mf fm mm. Jag undrar nu om någon har ytterligare information om familjen Tjustberg eller Wittmeijer. Det anges i en HFL att de flyttar till ”krutbruket” var kan det vara? Carl W var ”mjölnare” när de gifte sig, har någon förslag på var jag kan söka hans bakgrund? Namnen Tjustberg och Wittmeijer är ovanliga och min förhoppning är att andra stött på dem i sin släktforskning. Jag är intresserad av information om alla som bär namnet, eftersom jag försöker finna var barnen tog vägen. All information av intresse!  
 
Julia