NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2009
Skrivet av: Agneta Sjögren skrivet 2009-03-08, 20:37
Det är något som inte stämmer med dessa Anna Jansdotter och Olof Olofsson.
 
Enl. dop- och husförh.längder, har Anna fött en son, Jan Jansson 1769 i ett tidigare äktenskap med Jan Ersson och 1774 ska hon ha gift om sig med Olof Olofsson, som hade blivit änkling 1772. Men (ev.) dottern Anna, som är född redan 1763, varför skulle hon heta Olofsdotter (Olsdotter)? Det stämmer inte såvida hon inte är Olofs barn i hans tidigare äktenskap och att Olofs första fru också hette Anna Jansdotter...
 
Jag har backat en generation:
 
Anna Olofsdotters (min mm mm mm) make hette Anders Larsson Boll och i Centrala soldatregistret UR-08-0078-1786 står det att hans hustru, Anna Olsdotter, var född 1763-11-05.
 
Hon återfinns mycket riktigt i Vårfrukyrkas födelse- och dopbok 1763-11-05 och föräldrarna är Anna Jansdotter och Olof Olofsson i Tärby. Tärby hade jag missat tidigare, tyvärr finns ingen husförhörslängd från den tiden.
 
I födelse-och dopböckerna 1728-1773, Vårfrukyrka, som även innehåller lysning och vigsel, har jag nu hittat drängen Olof Olofsson i Dunderbo(?) och bond(?)dottern Anna Jansdotter i (kan inte uttyda platsen) som vigts 30 okt.1763, d v s (om dessa personer är de rätta) 6 dagar innan deras dotter föds. Ingen husf.längd som sagt.  
 
Vilka är då mina nya Anna och Olof och hur kommer jag vidare??
 
M v h
Agneta