NULL Skriv ut sidan - Vittinge

Anbytarforum

Titel: Vittinge
Skrivet av: Lars Forsberg skrivet 2013-10-20, 09:58
Hej Lars,
jag har också jobbat med Lars Lustig och Mats Larsson. Det jag har fått fram är följande:
1. Mats Larsson dog 1840-07-13 i Janbo Vittinge (F:1 b 74).
 
2. Lars Matsson Lustig gifte sej 1773-10-27 i Vittinge (E1:1 s 3) med Sara Johansdotter. Enligt vigselboken var namnet på Saras far Johan Andersson, således ej Hansson om nu vigselboken har rätt. Tyvärr finns det inga uppgifter om varifrån de bägge kommer.De födelseuppgifter som du har för Sara kan ju vara rätt och i så fall är det fel namn på fadern i vigselboken.
 
3. Christina Ersdotters föräldrar är bonden Erik Andersson och Maria Olofsdotter, de gifte sej 1760-10-04 (Vittinge C:2 s 85).
 
4. Jag söker ytterligare uppgifter om Lars Lustig och Sara Johansdotter. Det sista jag fått fram om de bägge tillsammans är dottern Anna född 1781 (Vittinge C:3 s 203).
En Sara Johansdotter dör i Gillberga Vittinge 1786-05-02 (C:2 s 183), men hon är då gift med Göran/Johan Ersson. De bägge har ungefär samtidigt fått ett barn, enligt födelseboken, som dör strax efter födseln. Jag hittar ingen vigsel mellan de bägge, men kan det vara så att Lars Lustig har dragit till kriget och dött och att Sara då gift om sej med Göran/Johan.
 
Jag är intresserad av ytterligare uppgifter om alla ovan nämnda.
Lars Forsberg