NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2010
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2004-02-16, 23:39
Svar på efterlysning under Kville (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=2414) den 16/2 kl. 20.36:
 
Petter Berggren och Anna Olsdotter, Övre Sandbäck i Svenneby socken, hade följande barn enligt bouppteckning den 15/2 1790 efter Annas bror Pär Olsson, Nedre Sandbäck:
 
Sönerna Gabriel, klarinettblåsare, Carl, Johan, Axel, Jonas och Olof samt dottern Catharina.
 
Anna dog för en tid sedan enligt samma bouppteckning, men jag har inte funnit någon bouppteckning efter henne, och inte heller efter Petter. (Pär dog den 24/1 1790.)
 
Därefter gifte Petter om sig med Börta Zachrisdotter, änka efter Annas och Pärs bror Anders Olsson i Svenneby Storegård. Vid Anders bouppteckning den 24/3 1786 företräder Petter de omyndiga barnen och sägs där vara deras fasterman. (Anders dog den 27/12 1785.) I Pärs bouppteckning 1790 företräder han såväl sina egna och Annas barn som Anders och Börtas barn, och sägs då vara styvfar till de sistnämnda. Inte heller efter Börta har jag funnit någon bouppteckning.
 
Annas, Pärs och Anders föräldrar var Olof Rasmusson och Kerstin Gullbrandsdotter, Nedre Sandbäck. Olof dog den 1/4 1783. Enligt hans bouppteckning den 12/6 1783 är Anders deras äldste son och Pär den andre. Anna är deras äldsta dotter. Dessutom har de (enligt både Olofs och Pärs bouppteckningar) döttrarna Kerstin, gift med Anders Persson i Rörby, Sotenäs härad [Tossene socken], Barbro, gift med Nils Andersson under Sandbäck, och Anna [igen!], gift med Olof Kort, Grebbestö strand, valthornist vid Tanums kompani enligt Olofs bouppteckning 1786 och trumslagare enligt Pärs bouppteckning 1790. Kerstin har jag inte funnit någon bouppteckning efter, men hon levde vid Pärs bouppteckning.
 
Börtas föräldrar var Zachris Andersson och Elin Asmundsdotter i Svenneby Storegård. Enligt Zachris bouppteckning den 5/7 1759 var Börta enda barnet, gift med ungen mannen Anders Olsson från Nedre Sandbäck. Zachris dog den 9/2 1759. Elin har jag inte funnit någon bouppteckning efter, men hon levde vid Anders bouppteckning 1786.
 
I bouppteckningarna 1783 och 1786 står Petter som trumslagare i Övre Sandbäck, 1790 som förre trumslagaren i Svenneby.
 
Bouppteckningarna finns i Göteborgs landsarkiv:
 
Zachris Andersson 1759: Kville häradsrätt FII:1, sid. 227.
Olof Rasmusson 1783: Kville häradsrätt FII:3, sid. 215.
Anders Olsson 1786; Kville häradsrätt FII:3, sid. 515.
Pär Olsson 1790: Tanums, Bullarens m.fl. häradsrätt FII:21, sid 93.
 
Jag har använt avskrifter från i Kville Hembygdsarkiv i Fjällbacka.
 
Återkommer...