NULL Skriv ut sidan - Svenneby

Anbytarforum

Titel: Svenneby
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-10-04, 11:02
Är det någon som tittat närmare på släktförhållandena kring gården Sundal i Svenneby runt mitten/slutet 1700-talet?  
Jag har en anmoder Sara Gullbrannsdotter som föds där ca 1783 och med tiden hamnar i Kville.
Sara var dotter till Gullbrann Bengtsson (ca 1750-1790) och Kirstin Swensdotter (ca 1760-1836). Gullbrann omkommer i samband med sillfisket 1790. I bouppteckningen framgår att Sundal då ägs av hustrun Kirstins styvfar och mor - Olof Andersson och Ingeborg Hansdotter. Ingeborg Hansdotter var dessförinnan gift med en Lars Gunnarsson som avled vid Sundal 1774. I bouppteckningen efter denne påstås att hustrun Ingeborg ärvt gården efter sin förre make Erik Andersson.
Jag har nu funnit en bouppteckning 1770 (FII:2 sid 11) där det istället framgår att Ingeborg Hansdotter var SVÄGERSKA till Erik Andersson. År 1770 hade nämligen Erik Andersson hustru Börta Hansdotter avlidit. Paret hade inga gemensamma barn och de hade testamenterat gården till Börtas syskon Anders Hansson och INGEBORG HANSDOTTER.
Vid detta arvsskifte kan jag inte utläsa om Ingeborg Hansdotter redan då var änka och/eller omgift med Lars Gunnarsson. Hon tycks dock bo på gården.
Eftersom Ingeborg Hansdotter hade en dotter Kirstin Swensdotter bör hon runt 1760 varit gift med en SWEN. Är det någon som känner till denne man som troligen dött före 1770? Även en son Hans föddes i giftet.
Jag undrar också om någon känner till om systrarna Börta Hansdotter och Ingeborg Hansdotter var födda i Sundal eller varifrån de kom?
Jag har uteslutit att Ingeborg Hansdotter skulle ha varit gift även med Erik Andersson. Dels för att han var hennes svåger, dels för att Ingeborg i så fall under sin livstid gift sig 4 gånger - vilket var olagligt.
Mvh/ Paul Neptune