NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-28
Skrivet av: Torbjörn Norman skrivet 2000-03-21, 10:46
Hej Barbro
Vi har ingen databas över Tierp så jag har lagt in Wessblad i min Björklingebas. Där finns också hans svärmor. Svärfadern, som du fått uppgifter om ligger i Vendelbasen. Det är den vi funderar på hur vi lämpligast skall konvertera från släktforskningsprogrammet HOLGER till DISGEN. Därför är det värdefullt att få veta att du tycker att det redovisade förslaget är svårläst. Så vi kanske kan göra på något annat sätt.
 
Vad gäller Modin-Wessblad så har jag fått uppfattningen att Per Modin bodde och var rättare vid Kättslinge 1821-07-13 när dottern föddes och likaså när han avled 1823. Anders Wessblad gifter sig med änkan till Kättslinge 18240302 där första hustrun Maria Kristina dör 1828-04-29. Där också deras söner Per Johan och Johan Gustaf föds 1826 och 1827.
 
Anders Wessblad bor kvar som arrendator vid Kättslinge där han gifter om sig med Maja Stina Ersdotter 1830-11-12. Där föds också Anna Kajsa 1831-10-09. Sedan föds Johanna Matilda 1833-06-30 i Odensfors i Tierp och Karl 1834-10-09 i Husbyborg ibidem. Det är när hustru Maja Stina dör 1835-05-28 som jag funderar vart Anders och barn och styvbarn tar vägen. Dödsdatumet har jag fått från sekundärkällan Ingvar Iderstams register så står det något annat i dödboken så bör ju detta vara det rätta.
 
En del personer som t ex Wessblad skrivs alltid av prästen utan patronymikon. Mjölnaren Per Persson kallas tydligen även Vennerberg en gång när han nämns som dopfadder. Sådana namn är intressanta därför att de kan ge tips om släktsamband. Därför redovisade jag en annan Vennerberg som finns i databasen även fast han inte verkar ha något med mjölnaren att göra. Jag vet ju inte vilka pusselbitar andra forskare har som läser det här.
Hälsningar Torbjörn